Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Houdini serverar fine-dining – grodd på gamla kläder

Publicerad: 2 Maj 2017, 09:15

Foto: Kampanjbild

Klädesmärket Houdini samarbetar med stjärnkocken Sebastian Thuresson och släpper vegetarisk fine-dining odlad på jord av komposterade kläder.


Ämnen i artikeln:

McCann StockholmCamp DavidReklam

Houdini har sedan starten haft som mål att tillverka kläder med så lite klimatpåverkan som möjligt. I kampanjen "The Houdini Menu" testar man gränserna för visionen. I höstas lades gamla Houdini-kläder ned i en kompost för att bli till jord och under våren har de grönsaker och örter som menyn sats ihop utifrån växt upp.

– Genom att odla grönsaker på våra redan utslitna kläder, vill vi visa hur vackert det kan bli när man sluter kretsloppet. Mat för både tanke och smak helt enkelt. Sedan tidigt nittiotal, när Houdini utvecklades från att vara ett litet projekt mellan ett gäng klättringskompisar till att bli ett riktigt företag, har hållbarhet varit vår väg och vision. Den filosofin kompromissar vi aldrig på, utan är något vi jobbar med varje dag. Det genomsyrar allt vi gör och är lika viktigt för alla talanger som jobbar här, som för våra kunder. The Houdini Menu passar verkligen rakt in i vårt tänk och vad vi står för, säger Eva Karlsson, vd på Houdini.

För att optimera komposteringen av de gamla kläderna tog man hjälp av Gunnar Eriksson, expert på kompostering med 20 års erfarenhet från området. Menyn komponerades och tillagades därefter tillsammans med stjärnkocken Sebastian Thuresson.

– Houdinis kläder genomsyras av en ärlighet, från sättet dom tillverkas på till vad som händer med dom efter dom inte går att använda mer. Jag ville ta fasta på den ärligheten när jag skapade menyn, men samtidigt fånga faktumet att det som används har grott från gamla sportkläder. Det kändes viktigt att varje rätt kändes ärlig, då det rimmar fint med hur jag normalt lagar mat, säger Sebastian Thureson.

Kampanjen är framtagen av McCann Stockholm och producerad av Camp David.

– Vi är väldigt stolta över det här projektet. Houdini är ett så ambitiöst, entreprenörsdrivet och transparent företag besatt av att reducera sin påverkan på naturen och sin omgivning. Med The Houdini Menu ger vi det ultimata beviset på deras passion och kunskap. Att ha ett svenskt företag som gör helt nedbrytbara sportkläder är väldigt inspirerande. Alla involverade har varit fantastiska och inget hade varit möjligt utan Sebastian Thureson som skapade en världsunik matupplevelse. säger Adam Kerj, CCO.

Arbetsgrupp:

McCann Stockholm

Account director: Thomas Gibson
Account manager: Jonna Liljedahl
Art Director: Carl Larsson
Copywriter: Daniel Blomberg
Chief Creative Officer: Adam Kerj
Account Manager: Melina Svéd
Designer: Lena Danroth
Technical Director Marcus Johansson
Editor: Hannes Falk

Camp David

Director: Sebastian Reed
Executive producer: Kristina Wibom
Producer: Linnéa Andersson
DP: Viktor Kumlin
AC: Max Devoon
Production Assistant: Sebastian O. Carlsson

Houdini

CEO: Eva Karlsson
Project manager: Olle van Keppel
Head of design: Jesper Danielsson
Textile engineer: Malin Wetterborg
Social media management: Emma Schuring, Axel Lindgren

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.