Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hovrätten avgör kolsyrekriget

Publicerad: 17 Maj 2010, 14:37

Empire, som äger rättigheterna till Sodastream i Norden och Baltikum, rasar över att uppstickaren Vikingsoda plockar bort företagets etiketter på gaspatronerna och sätter dit egna. Vikingsoda hävdar att man har vunnit en viktig seger hos Konkurrensverket.


Ämnen i artikeln:

Sodastream

truefalse

Empires vd Per Björkman och Vikingsodas vd Ove Edström.

Eget kolsyrat vatten är big business i Sverige. Enbart marknaden för påfyllning av kolsyrepatroner omsätter cirka 250 miljoner kronor per år, enligt Vikingsodas beräkningar. Den svenska marknaden består i dag av tre aktörer Aga Gas, Empire, som äger Sodastreamrättigheterna i Norden och Baltikum, samt Vikingsoda.

Och det är mellan Empires huvudman Sodaclub och Vikingsoda som ett smärre krig har brutit ut. Empire har dragit Vikingsoda inför tingsrätten och menar att företaget begår varumärkesintrång då man vid påfyllning av patronerna tar bort Sodastreams etiketter och sätter dit egna. Samtidigt har Vikingsoda anmält Sodaclub, som äger Sodastreamvarumärket, till Konkurrensverket för missbruk av dominerande ställning.
– Våra cylindrar har varumärket instansat. Då namnet redan står på cylindern måste vi försäkra oss om att patronerna tvättas noga och fylls på med lagom mycket gas. Då kan vi inte tillåta att andra aktörer sätter sina egna etiketter på patronerna efter påfyllning, säger Per Björkman, vd på Empire, som bland annat ägs av Ian Wachtmeister.

Empire omsätter cirka 360 miljoner kronor per år, varav Sodastreamverksamheten står för en betydande del. ­Tidigare har påfyllningen av patroner skett i Tyskland, men i dagarna öppnades en fabrik i skåns­ka Löddeköpinge:

Per Björkman menar att Vikingsodas etikettbyten är jämförbart med att hyra en bil hos Hertz och sedan starta en uthyrningsfirma som hyr ut samma bil om och om igen.
– Vi välkomnar konkurrens, där vi exempelvis har Aga som en konkurrent. Men konkurrensen måste ske på rätt sätt, säger Per Björkman.

Vikingsodas vd, Ove Edström, håller inte med:
– Tittar man på en Soda­streamförpackning finns licensvillkoren på alla språk där produkten existerar, utom på tyska. Detta beror på att det tyska konkurrensverket anser att Sodastream begränsar konkurrensen genom sitt agerande. Nu hoppas vi att svenska Konkurrensverket drar samma slutsats.

Konkurrensverket har tillsatt en särskild utredning och verket har kommit med ett yttrande som har vandrat ändå upp till hovrätten. Det innebär att Stockholms tingsrätts interimistiska beslut att Vikingsoda måste plocka bort etiketterna då patronerna fylls på upphävs:
– Vi visste att vi skulle få kritik då vi drog i gång vår verksamhet eftersom israeliska Sodaclub stämmer allt och alla. Det tog bara ett par dagar innan vi fick ett fax från Sodaclub där man var bestört över att vi fyllde Sodastream-patroner och märkte om dem, säger Ove Edström.

För att ytterligare öka intresset för Sodastream har Sodaclub anlitat den berömda­ designern Karim Rashid. Ett stort event skedde i dagarna i Milano:
– Det är ingen engångs­företeelese. Vi räknar med att Karim Rashid designar en rad nya maskiner, säger Per Björkman.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Sodastream

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.