Reklam
HTC storsatsar – iPhone-reklam är det svenskarna minns
Publicerad: 11 april 2012, 11:37
HTC och Sony Ericsson stod för över hälften av reklaminvesteringarna i traditionella medier på mobilmarknaden under förra året. Men det är ändå Apples iPhone-reklam som konsumenterna minns.
KB
Karl-Johan Byttner
HTC var det varumärke som investerade överlägset mest i reklam under förra året, enligt Market som baserar mätningarna på uppgifter från Sifo och Indikat.
Av de totala reklaminvesteringarna på 211 miljoner kronor under 2011 stod HTC för 87,1 miljoner kronor, varav 60 miljoner kronor inom tv-reklam, enligt Sifo och Indikats mätningar.
Sony Ericsson hamnade på andra plats med 48,8 miljoner kronor, medan exempelvis Samsung och LG spenderade 26,1 miljoner kronor respektive 21,7 miljoner kronor. Apple lade dock endast 4,5 miljoner kronor på iPhone-reklam i traditionella medier.
Här gick merparten av summan åt till att samannonsera med andra operatörer och då främst med betoning på dagspress.
Men trots att HTC spenderar stora summor på reklam är det ändå varumärket iPhone som svenskarna kommer ihåg allra mest.
Enligt Market lade mer än 60 procent av svenskarna märke till Nokia och SonyEricssons reklam för fem år sedan.
Idag kommer man enklast ihåg iPhone-reklam, medan Nokia och Samsung hamnar på andra respektive tredje plats.
Detta alltså trots att Apple endast lade 4,5 miljoner på reklam i traditionella medier under 2011, enligt Market.
Internetbaserad reklam ingår inte i sammanställningen, enligt Market.