Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

HTC storsatsar – iPhone-reklam är det svenskarna minns

Publicerad: 11 April 2012, 11:37

HTC och Sony Ericsson stod för över hälften av reklaminvesteringarna i traditionella medier på mobilmarknaden under förra året. Men det är ändå Apples iPhone-reklam som konsumenterna minns.


Ämnen i artikeln:

IndikatSifoHTCAppleiPhone

HTC var det varumärke som investerade överlägset mest i reklam under  förra året, enligt Market som baserar mätningarna på uppgifter från Sifo  och Indikat.

Av de totala reklaminvesteringarna på 211 miljoner  kronor under 2011 stod HTC för 87,1 miljoner kronor, varav 60 miljoner  kronor inom tv-reklam, enligt Sifo och Indikats mätningar.

Sony Ericsson hamnade  på andra plats med 48,8 miljoner kronor, medan exempelvis Samsung och LG  spenderade 26,1 miljoner kronor respektive 21,7 miljoner kronor. Apple lade dock endast 4,5 miljoner kronor på iPhone-reklam i traditionella medier.

Här gick merparten av summan åt till att samannonsera med andra operatörer och då främst med betoning på dagspress.

Men trots att HTC spenderar stora summor på reklam är det ändå varumärket iPhone som svenskarna kommer ihåg allra mest.

Enligt Market lade mer än 60 procent av svenskarna märke till Nokia och SonyEricssons reklam för fem år sedan.

Idag kommer man enklast ihåg iPhone-reklam, medan Nokia och Samsung hamnar på andra respektive tredje plats.

Detta alltså trots att Apple endast lade 4,5 miljoner på reklam i traditionella medier under 2011, enligt Market.

Internetbaserad reklam ingår inte i sammanställningen, enligt Market.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

IndikatSifoHTCAppleiPhone

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.