Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Huawei lanserar nytt koncept – knyter till sig Zara Larsson och Sarah Sjöström

Publicerad: 18 Mars 2019, 14:26

Sarah Sjöström och Zara Larsson frontar Huawei.

När mobiltillverkaren Huawei lanserar sitt nya långsiktiga marknadsföringskoncept “Dare to challenge” blir artisten Zara Larsson och simstjärnan Sarah Sjöström ansiktena utåt. "De är båda starka utmanare som har sprängt barriärer för vad som är möjligt", säger pr-chef Sofia Björnerfors.


Ämnen i artikeln:

Sarah SjöströmReklamHuaweiZara Larsson

Den kinesiska mobiltillverkaren Huawei har i flera tidigare kampanjer lyft sin position som utmanare på den svenska smartphone-marknaden. Men sitt nya långsiktiga marknadsföringskoncept "Dare to challenge" fortsätter man på samma bana genom att lyfta fram andra utmanares historier och framgångar, för att uppmuntra till att "alltid anta utmaningen".

I samband med lanseringen av konceptet har Huawei inlett samarbete med två stora svenska namn: artisten Zara Larsson och simstjärnan Sarah Sjöström.

Sofia Björnerfors, som klev på rollen som Huaweis pr-chef i Sverige under förra sommaren, berättar varför valet föll på just dem:

– Där Huawei står idag på den svenska marknaden har vi en bra brand awarness och folk är nöjda med våra produkter. Men det vi också kan se är att svenskarna är väldigt måna om varumärkeskännedom – man vill ha en förankring och veta mer om företaget som man köper produkter i från. Därför insåg vi att vårt nästa steg är att låta svenskarna lära känna oss som företag, vilket vi vill göra genom att berätta historien om vilka vi är.

Hon hänvisar till Huaweis bakgrund där man på 30 år gått från ett 5000 dollars-företag i en källare i Kina till ett globalt företag med 180 000 anställda i 170 länder – en historia hon menar att Huawei är ensamma om i sitt segment.

– De flesta konkurrenter har inte en sådan historia. Dessutom har vi vår tagline "Make it possible", som genomsyrar hela företaget. Det finns en stark entreprenörsanda, för även om vi idag har en stark ställning är vi fortfarande en utmanare. Utefter det började vi leta efter profiler som kunde personifiera det här nya konceptet, fortsätter Sofia Björnerfors.

Framför allt var Huawei ute efter någon som delade en liknande historia som utmanare.

– Vi ville inte bara jobba med ett känt ansikte, utan var måna om att hitta profiler med en historia som kunde sammanflätas med Huaweis. När vi träffade Zara Larsson och Sarah Sjöström och berättade vad vi vill åstadkomma kände vi att vi delade historia. De är båda starka utmanare som har sprängt barriärer för vad som är möjligt.

Sofia Björnerfors hoppas att "Dare to challenge" ska ge den svenska konsumenten en starkare känsla för Huawei som varumärke. Den första kampanjen inom konceptet kommer bland annat synas i en reklamfilm som kommer gå både i tv och digitalt.

– Jag hoppas att folk ska känna att de har mer kunskap och insikt i vilka vi är och vad vi står för, och att vi kan inspirera folk till att våga anta den utmaning de har i sin vardag. Det här konceptet kommer att gå i olika faser, där en kommer att bygga på frågan: "What's your challenge?" Alla har vi ju våra utmaningar i stort och smått.

Den svenska konsumentens varumärkeslojalitet är fortfarande idag en stor utmaning för Huawei. Globalt är Huawei idag tvåa på marknaden med Samsung på första och Apple på tredjeplats. I Sverige är det dock fortfarande Apple och Samsung som står för den stora kakan.

På ett internationellt plan har det varit skakigt för Huawei under de senaste månaderna. Flera länder med USA i täten har valt att stänga dörren för Huawei när det gäller utbyggnaden av 5G-nät, med hänvisning till att användandet av den kinesiska leverantören skulle innebära en säkerhetsrisk.

I Sverige har Huawei däremot stärkt sitt fotfäste ordentligt under den senaste tiden, som följd av en storsatsning på marknadsföring. Ansträngningarna har resulterat i att Huawei under 2018 gick från fyra till 13 procents marknadsandel, samt blev det varumärke som under 2018 mest förbättrade sin Brand Advocacy-poäng i Yougovs Brandindex, som listar vilka företag och varumärken som är bra på att skapa nöjda kunder.

– Vi tog ett stort kliv i höstas när vi lanserade Mate20 Pro och hoppade upp i en ledarposition inom smartphones tack vare en mängd nya funktioner. På så vis har vi egentligen helt andra krav på oss inför den här lanseringen. Men jag känner mig trygg i att vi kommer att införliva dem och att våra nya produkter kommer leva upp till förväntningarna, säger Sofia Björnerfors.

– Den globala diskussion som finns kring Huawei kan jag inte se har påverkat oss på konsumentsidan. Jag vill gärna tro att vi på den svenska marknaden generellt är bra på att skilja på politik och sak. Det har ju förekommit ryktesspridning i många år men det har aldrig presenterats någon fakta. Jag känner mig styrkt i att det går väldigt bra för oss just nu, fortsätter hon.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.