Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hulken tar hem Ute

Publicerad: 11 Maj 2010, 15:25

The Fanclub vinner JC Decaux reklamtävling Ute. Bildlösningen med en grön jätte med knallrosa klocka var juryns förstahandsval.


Ämnen i artikeln:

The Fan ClubUTE

Den vinnande annonsen från The Fan Club.

JC Decaux anordnar tävlignen Ute för tredje året i rad för att uppmuntra kreativitet i utomhusreklam, vilket företaget säljer.

I år anmälde sig drygt 200 byråer till tävlingen. 21 byråer och Berghs och Forsbergs reklamskolor valdes ut och fick leverera på en brief för klockföretaget Triwas koncept Adding colors.

Malmöbyrån The Fanclub gick segrande ur striden med en bild av en knallgön poserande hulk med ceriserosa klocka.
– Vi ville hitta en form som känns igen som klockreklam. Men också piffa till det lite, säger Ulla-Karin Barrett, vd för byrån och projektledare i arbetsgruppen.

Mycket klockreklam använder starka och färgstarka män, som skådespelaren Brad Pitt eller kända idrottsstjärnor. Den ironin spelar vinnarbidraget på.
– Vi ville hitta en färgstark karaktär. Det är viktigt med starka kontraster i utomhusreklam. Man har inte många sekunder på sig att fånga tittarens uppmärksamhet, säger Ulla-Karin Barrett.

Juryn gillade ”den smittande glädje som gick igen i alla tävlande bidrag”.
– I och med att utomhus är en en del i de flesta människors dagliga miljö och en ofrånkomlig representant för all reklam vill vi uppmuntra till lösningar  som glimrar till och uppskattas av åskådaren till glädje för alla inblandade, säger juryns ordförande Micael Dahlén.

Priset i tävlingen är en resa till Cannes Lions i sommar för arbetsgruppen på The Fanclub. Det är de förstås glada för men Ulla-Karin Barrett ser deras tävlingsmedverkan även som en kreativ personalpolitisk fördel.
– Det är stimulerande för kreatörerna att få en kreativ utmaning när det bara gäller att tänja gränserna, säger hon.

John Doe tog hem silvret med följande lösning

Tvåa i tävlingen kommer John Doe Worldwide, med en djungelbild där en kamoflageklädd krigare avslöjas av sin knallorangea klocka.
– Triwa säljer klockor till personer som vill synas och sticka ut. Vi försökte vända på det. Finns det något sammanhang där man absolut inte vill sticka ut? Där det enda man vill är att "blend in"?
Inbrottstjuvar, ninjor och snipers har inte så mycket att vinna på att bära en neonfärgad klocka till exempel. Hur skulle det se ut om en sniper trots det valde att behålla sin klocka på? Roligt tyckte vi, säger Fredrik Blomberg, kreatör på John Doe.

Peacock kom trea med sin glassreklam.

Trea blir Peacock med bilden av en stor glasstrut i handen:
– Vi ville förmedla en färgstark personlighet. En bärare av Triwa vet inte vad lagom är. Det är någon som vill ha mycket av allt. Vi ville också att själva uttrycket skulle kännas modernt och "fashion". Ett uttryck som förstärker det varumärket står för, säger Lova Bratt, kreatör på Peacock.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

The Fan ClubUTE

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.