Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Humanium har dubbel vinstchans i hållbart

Publicerad: 21 juni 2018, 07:11

Humanium Metal.

Kan det bli Grand Prix igen för Humanium? Nomineringarna för de bästa hållbara kampanjerna har kommit – och här är Great Works nominerad två gånger.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerCannes Lions 2018Reklam

Kategorin "Sustainable Development Goals" syftar till att hylla kreativa problemlösningar och som på andra sätt försöker att göra världen som vi lever i till något bättre. Det är en mängd kriterier som måste uppfyllas – och juryn väger in olika parametrar såsom idé, strategi och utförande.

Under Cannes Lions 2018 står det klart att Great Works och Åkestam Holsts kampanj "Humanium Metal" nominerats för den bästa hållbara kampanjen. Idén är en råvara som består av nedsmälta illegala vapen och kommer i form av tackor. Great Works har sedan kopplat på varumärken – idag har bland annat Triwa Skultuna och A Day’s March betalat för råvaran.

Projektet har rönt internationell uppmärksamhet och prisades med Grand Prix i innovationskategorin under Cannes Lions förra året. Under vårvintern har de första produkterna börjat säljas.

Kommer Humanium åter igen ta hem priser? Det återstår att se imorgon kväll. 87 Totalt har 87 bidrag nominerats i kategorin.

Under morgonen kom även shortlist i kategorin Creative Effectiveness, där Sverige står utan vinstchans.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.