Reklam
Hummingbirds kampanj för Situation Sthlm ökade försäljningen med 31 procent
Publicerad: 8 november 2019, 13:55
Kampanjen ”Läsning som förändrar liv” lanserades i september, och i centrum stod en Acne-producerad film.
Foto: Situation Sthlm / Hummingbirds
I centrum av kampanjen ”Läsning som förändrar liv” stod en film som visade hur några Situation Sthlm-försäljare gör sig redo för en dag på jobbet. Kampanjen har enligt Situation Sthlm ökat försäljningen av tidningen med 31 procent.
De senaste åren har Situation Sthlm upplevt att Stockholms gatubild blivit hårdare och tidningens upplaga har dalat. I september lanserades kampanjen ”Läsning som förändrar liv”, där en Acne-producerad film stod i centrum som visade hur säljarna Ann, LO, Jonny och Cari gör sig redo för en dag på jobbet. För att få hjälp att sprida filmen hörde Situation Sthlm av sig till kända stockholmare, bland annat kontaktade chefredaktör Ulf Stolt personer som tidigare prytt tidningens omslag varav samtliga tackade ja till att delta.
Kampanjfilmen fick snabbt stor spridning på Instagram och delades av mer än 75 kända stockholmare, bland annat av Amanda Schulman, Tomas Ledin, Stina Wollter, Caroline Seger, Matias Varela, Julia Frändfors, Jens Lapidus och Kakan Hermansson.
Sedan september har försäljningen av tidningen enligt Situation Sthlms egna siffror ökat med hela 31 procent.
LÄS MER: ”Situation Sthlm väljer Hummingbirds”
Kampanjen har gått i tunnelbanan, utomhus, print, radio och på bio, men det stora genomslaget har varit genom organisk spridning i sociala medier. Enligt Situation Sthlm har filmen fått över än en halv miljon videovisningar.
– Situation Sthlm har en historia av att arbeta med starka kommunikativa budskap och vi är så klart superstolta över spridningen av filmen. Men det häftigaste – och viktigaste – är ju att folk går ut och köper tidningen. Det är det enda mätvärdet som betyder något i slutändan, först då kan vi räkna det som en framgångsrik kampanj, säger Vera Doverdalen, social media specialist på Hummingbirds, i ett pressmeddelande.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Hummingbirds
CD: Peder Westerberg
Projektledare: Peter Mellberg
AD: Tobias Bergholm
Social Media Specialist: Vera Doverdalen
Copy: Emil Löfman
Acne
Regi: Joakim Behrman
Fotograf: Olle Kirchmeier
Producent: Kristofer Larsson
Klippare: Stefan Ström
Grade / Online: TINT
Ljud: PONYTAIL
Stillbildsfotograf: Felix Swensson
Flickorna Larsson
Mediebyrå: LikeHouse
Musik: 1900 ”Vi”