Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Hummingbirds kampanj för Situation Sthlm ökade försäljningen med 31 procent

Publicerad: 8 November 2019, 13:55

Kampanjen ”Läsning som förändrar liv” lanserades i september, och i centrum stod en Acne-producerad film.

Foto: Situation Sthlm / Hummingbirds

I centrum av kampanjen ”Läsning som förändrar liv” stod en film som visade hur några Situation Sthlm-försäljare gör sig redo för en dag på jobbet. Kampanjen har enligt Situation Sthlm ökat försäljningen av tidningen med 31 procent.


Ämnen i artikeln:

HummingbirdsAcneSituation Stockholm

De senaste åren har Situation Sthlm upplevt att Stockholms gatubild blivit hårdare och tidningens upplaga har dalat. I september lanserades kampanjen ”Läsning som förändrar liv”, där en Acne-producerad film stod i centrum som visade hur säljarna Ann, LO, Jonny och Cari gör sig redo för en dag på jobbet. För att få hjälp att sprida filmen hörde Situation Sthlm av sig till kända stockholmare, bland annat kontaktade chefredaktör Ulf Stolt personer som tidigare prytt tidningens omslag varav samtliga tackade ja till att delta.  

Kampanjfilmen fick snabbt stor spridning på Instagram och delades av mer än 75 kända stockholmare, bland annat av Amanda Schulman, Tomas Ledin, Stina Wollter, Caroline Seger, Matias Varela, Julia Frändfors, Jens Lapidus och Kakan Hermansson.

Sedan september har försäljningen av tidningen enligt Situation Sthlms egna siffror ökat med hela 31 procent. 

LÄS MER: ”Situation Sthlm väljer Hummingbirds” 

Kampanjen har gått i tunnelbanan, utomhus, print, radio och på bio, men det stora genomslaget har varit genom organisk spridning i sociala medier. Enligt Situation Sthlm har filmen fått över än en halv miljon videovisningar. 

– Situation Sthlm har en historia av att arbeta med starka kommunikativa budskap och vi är så klart superstolta över spridningen av filmen. Men det häftigaste – och viktigaste – är ju att folk går ut och köper tidningen. Det är det enda mätvärdet som betyder något i slutändan, först då kan vi räkna det som en framgångsrik kampanj, säger Vera Doverdalen, social media specialist på Hummingbirds, i ett pressmeddelande. 

Arbetsgrupp

Hummingbirds

CD: Peder Westerberg

Projektledare: Peter Mellberg

AD: Tobias Bergholm

Social Media Specialist: Vera Doverdalen

Copy: Emil Löfman

 

Acne

Regi: Joakim Behrman

Fotograf: Olle Kirchmeier 

Producent: Kristofer Larsson

Klippare: Stefan Ström 

Grade / Online: TINT

Ljud: PONYTAIL

Stillbildsfotograf: Felix Swensson

 

Flickorna Larsson

 

Mediebyrå: LikeHouse 

 

Musik: 1900 ”Vi” 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.