Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hur ser framtiden ut för Instagram-TV?

Publicerad: 27 Juni 2018, 11:36

Foto: Instagram

Förra veckan lanserade Instagram den nya funktionen Instagram-TV, försöker plattformen locka över Youtubers?


Ämnen i artikeln:

Malte AndreassonInstagramUnited ScreensReklam

Förra onsdagen rullade Instagram ut sin nya app Instagram-TV, något flera av Resumés bloggare redan skrivit om.

Den nya funktionen, som är en fristående app, finns redan tillgänglig i hela världen och är tänkt att innehålla längre innehåll än på exempelvis Instagram Stories. De Instagram-användare som registrerar sig på appen kommer att ta med sig sina följare och således slippa starta från början. Vissa utvalda Instagram-profiler hade fått tillgång till appen redan innan den publika lanseringen och plattformen var redan från början fylld av innehåll.

Inledningsvis har mindre konton en begränsning på tio minuter långa videos, medan större kan spela in filmer på upp till en timme. I framtiden tror man dock att inga sådana begränsningar kommer att finnas. All video är dessutom vertikal och plattformen är alltså mobile only, snarare än mobile first.

Så vad är det Instagram vill med sin nya app? Strategin följer moderbolaget Facebooks som det senaste året rullat ut funktionen Watch där de placerar längre videoformat.

– Video är ett extremt starkt format och många av deras användare vill jobba med video. Det finns naturligtvis även kommersiella anledningar, en rörlig annons är ju otroligt mycket värdefullare än de stillbilder som nu finns tillgängliga på Instagram, säger Malte Andreasson, vd på influencer- och Youtube-nätverket United Screens.

Än så länge finns inga reklamfilmer i appen, något som väntas komma i ett senare skede. Varumärken kan dock registera sina egna kanaler och därigenom driva trafik och köp. Även influencers kan använda plattformen för att marknadsföra produkter.

I dag håller Instagram i Sverige en masterclass för ett 40-tal influencers där de går igenom hur man använder appen på bäst sätt.

Ska man se det här som att Instagram försöker sno åt sig en del av Youtubecommunityt?

– Det tror jag inte men man måste låta det gå ett tag för att se hur plattformen utvecklas. Jag tror inte att Instagram vill bli en plattform där kreatörer laddar upp sammanhängande och mer välproducerat innehåll. Det är en plattform där det rörliga innehållet har en personligare touch och IGTV är nog ett sätt att utveckla innebörden av att vara instagrammare, säger Malte Andreasson.

Finns det några varumärken som börjat experimenterat med appen?

– Det är nog fortfarande lite för nytt för det. Typiskt när de stora plattformarna lanserar en ny funktion är att de först bygger ett beteende och sen kommer de kommersiella möjligheterna. Det kommer bli en omställning för reklambyråerna då de flesta reklamfilmer produceras i liggande format.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.