Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hurra hurra, Norrlands Guld

Publicerad: 3 december 2014, 15:25

Norrlands Guld vinner årets reklamlåt 2014

Foto: Från kampanjfilmen

Vinnare av Årets Reklamlåt 2014 är Norrlands Guld med låten ”Vi dricker kall öl. Hurra hurra”. Stefan Öström berättar om tanken bakom låten, varför det blev en hip hop-låt och vad som fungerat som inspiration.


Ämnen i artikeln:

Norrlands Guld

Hur ser ni på vinsten?

– Det är ju roligt förstås eftersom hela idén med reklamfilmen är uppbyggd kring låten. Norrlands Guld har ju vunnit mycket tävlingar men aldrig Årets reklamlåt så det känns kul. Vi har inte brytt oss om att vara med i så mycket andra tävlingar eftersom det är rätt krävande att vara med i stora tävlingar. Vi har inte skickat in något bidrag till Guldägget till exempel. Men det var ju gratis att tävla i Årets reklamlåt så då tänkte vi att varför inte? säger Stefan Öström, projektledare.

Hur föddes idén till låten?

– Vi hade varit inne på musikspåret redan året innan så vi började fundera på vilken genre som vi skulle använda oss av den här gången. Vi valde hip hop eftersom det är en så pass tydlig genre som passar bra till en låt med en ganska banal text som handlar om kall öl. Ingen kan ju missa det budskapet.

Var har ni hämtat inspiration till låten från?

– Vi har inspirerats av all hip hop och gjort en rytmisk låt med en tydlig refräng. Melodin har vi hämtat lite från förra årets låt som bygger på den där gamla irländska folkvisan ”When Johnny comes marching home again Hurrah! Hurrah!”

Vilka är det som rappar i låten?

– Det är duktiga hip hop:are som har valt att vara anonyma. Jag kommer inte avslölja vilka det är men lyssnar man noga så är jag säker på att man känner igen rösterna.

Vinnare Årets Reklamlåt 2014
Kund: Norrlands Guld
Kampanj: Vi dricker kall öl. Hurra hurra.
Byrå: Planet of the silver ape
Arbetsgrupp: Stefan Öström projektledare, Peter Fjäll och Emil Oldberg kreatörer, Jesper Kouthoofd regissör, Anna Bergström producent, Christian Olsson och Mattias Tegnér musikproducenter
Produktionsbolag: Jesper Kouthoofd Inc

Jury Årets Reklamlåt 2014:
Molly Hartleb, regissör Folke Film, Johan Moraeus, Sony, Rebecka Osvald, copy Garbergs, Linda Elers, copy/cd M&C Saatchi, John Swartling, CD Swartling Produktion, Mats Lindahl, kreativ chef Delorean och Anna Hjalmarsson, vd Zenith Optimedia

Susanna Sköld

Ämnen i artikeln:

Norrlands Guld

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.