Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Huvudägarens son blir vd

Publicerad: 19 September 2014, 13:01

UPPDATERAD Affärsmännen Roberth Emanuelsson är majoritetsägare i Valentin & Byhr genom Arena Invest. Resumé kunde tidigare idag rapportera att Erik Emanuelsson tar över vd-posten - han är son till just Roberth Emanuelsson.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrCompricerMagnus ValentinRoberth EmanuelssonErik Emanuelsson

Roberth Emanuelsson inledde med att köpa 30 procent av Valentin & Byhr under 2011, men var redan då tydlig med att målet är ett majoritetsägande i byrån.

Han ökade innehavet till 44 procent under 2013 och stärkte sedan ägandet ytterligare till över 50 procent i början av året.

Nu står det alltså klart att hans son Erik Emanuelsson tar över vd-posten efter Magnus Valentin, som blir arbetande styrelseordförande i stället.- Jo, det stämmer att jag är hans son, säger Erik Emanuelsson.

Hur ser du på risken att det blir snack om att du fick jobbet på grund av det?
- För mig är det en icke-fråga. Jag anser att jag står på mina egna meriter, säger Erik Emanuelsson.

Som Resumé tidigare har rapporterat är han före detta marknadschef på bland annat Compricer och har också varit globalt ansvarig för alla online-kampanjer på EF. Han har också jobbat som planner på Abbby Norm.

Erik Emanuelsson tar nu över ett halvår som digital projektledare på byrån.

Du får hela 100 personer nu att ansvara för. Hur ser du på det ansvaret?
- Det är klart att det är ett stort steg, man jag ansvarade faktiskt för 15 personer på EF, säger Erik Emanuelsson.

Hans pappa, Roberth Emanuelsson . har ett förflutet i reklambranschen innan han byggde upp en förmögenhet som fastighetsägare - han jobbade där under 1980-talet.

Han sade följande till Resumé när det stod klart att han hade blivit majoritetsägare i byrån.

"Byrån är skuldfri och jag är skuldfri. Vi behöver inte gå till någon bank och be om lån, så när vi väl hittar rätt så kan vi vara snabba på fötterna."

Hur kommer det sig att du började intressera dig för reklambranschen och kommunikation. Hade det att göra med din pappa?
- Jag har alltid brunnit för kommunikation faktiskt ända sedan åttonde klass. Min storasyster utbildade sig till copywriter och jag läste på Handelshögskolan i Stockholm för Micael Dahlén, säger han.

Vad utmärker dig som ledare?
- Jag har ett ganska tydlgt ledarskap som bygger på att man ska ta eget ansvar, säger Erik Emanulesson.

Hur tänker ni egentligen kring er planerade etablering i Stockholm?
- Stockholm är Sveriges tuffast marknad och vi måste ha ett relevant erbjudande när vi kommer dit. Just nu tittar vi på ett antal olika möjligheter och även förvärv, säger Erik Emanuelsson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.