Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

I årets julkampanj vill Zalando bli mer personliga

Publicerad: 5 November 2018, 12:43

Zalando beskriver sin julkampanj som det första steget "i en ny fas av marknadsföring" där de vill bygga ett starkare emotionellt band till varumärket.


Ämnen i artikeln:

JulkampanjReklamZalando

Med knappt två månader kvar till julafton, och ännu kortare tills dess att julhandeln börjar, har en rad varumärken den senaste tiden börjat rulla ut sina julkampanjer.

Julshoppandet har i allt högre utsträckning börjat bedrivas via e-handel, där modesajten Zalando är en av världens största.

Nu lanserar jätteplattformen sin julkampanj "Christmas. Never out of fashion". Zalando säger själva att de i och med den går in i en ny marknadsföringsfas där de vill skapa en starkare emotionell anknytning till plattformen.

– Nu är det dags för oss att ta nästa steg i vår marknadsföringsresa. Vi vill bygga på vår styrka som den tillförlitliga modeplattformen med målet att skapa ett starkare känslomässigt band till våra kunder. Genom inspiration vill vi positionera Zalando som ett älskat och relevant varumärke, säger Jonathan Ng, Zalandos nye director of marketing strategy & campaigns. Samtidigt vill vi såklart också driva kunderna till vår plattform, för att shoppa. Därför är vår call to action i julkampanjen "En jul med stil på zalando.se".

I kampanjen, där en kör på tre olika språk sjunger julpsalmen "Stilla natt", visar man upp en rad skilda människor med olika antal julfiranden i ryggen. Kampanjen är framtagen av Wieden+Kennedy Amsterdam och regisserad av Jake Nava, som tidigare regisserat musikvideos åt bland andra Beyonce och Adele.

– Idén var att förmedla manuset på ett sätt som får tittaren att känna
det som om de är delaktiga i någon typ av upplevelsebaserat, alternativt TV-program snarare än att de ser ännu en julreklam. På så vis hoppas jag att publiken dras in i det
känslomässiga landskapet med så få hinder som möjligt, men på ett sätt som fångar en från början till slut, säger Jake Nava i ett pressmeddelande.

TV-reklamen kommer att kompletteras av en print, utomhusreklam och i Zalandos egna kanaler. De kommer även göra lokala aktiveringar på alla marknader.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

JulkampanjReklamZalando

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.