Reklam
I en galen värld ökar vardaglig reklam
Publicerad: 22 februari 2017, 16:36
Ikeas skilsmässofilm.
Glöm utopin. Reklam som handlar om livet för medelsvensson, den helt vanliga vardagen, tar allt större mark. Resumé Insikt Kommunikation tittar närmare på trenden.
Ikeas "Där livet händer" är Sveriges kanske allra tydligaste exempel på trenden. Konceptet, som lanserades i höstas, grundar sig i Ingvar Kamprads ursprungliga vision om "en bättre vardag för de många människorna". När Åkestam Holst släppte konceptets första enheter, tog det inte lång tid innan skilsmässofilmen hyllades globalt.
"Skilsmässa tas i stort sett aldrig upp i reklamfilmer, men nu är det äntligen på väg att ändras", skrev amerikanska Upworthy.com.
Vikten av vardagen visade Ikea än mer när de lät döpa om sina möbler till svenskarnas mest googlade relationsproblem – vilket också den fick uppmärksamhet globalt.
I Sverige har fler följt vardagslinjen. Ikeas systerbolag Ikanos koncept "Because life happens" släpptes i början av året och utgår ifrån små och stora förändringar i livet. Telia Företags "Här har du ditt liv" kom i november och handlar om att allt mer av vardagen utspelar sig i våra mobiler och datorer. Det allra färskaste exemplet är Perfect Fools koncept för Kronans Apotek. "Ära alla dina sidor" vill visa att Kronans Apotek är en större del av konsumenternas liv än vad dessa kanske tror.
Varför har då vardagen blivit så viktig? En förklaring är att varumärkena försöker knyta konsumenterna närmare sig. Genom att de utger sig för att veta hur konsumenterna lever sina liv, vilka ljusglimtar och problem de står inför, skapar de förtroende och bygger relation.
Som Klas Lusth, cd på Perfect Fools, uttrycker det: "Vi inte säljer drömmar, vi säljer skoskavsplåster och dagen efter-piller. Vi vill visa att Kronans Apotek är en del av människors liv vid alla tillfällen. Pinsamma, smärtsamma och jobbiga. För trots allt, om alla alltid var friska och perfekta så skulle inte ett Apotek behövas, vi vill visa att vi förstår just dig."
***
Läs mer om trendens drivkrafter, fallgropar och effekt i senaste utgåvan av Resumé Insikt Kommunikation. En prenumeration fixar du här.
Mer ur veckans brev:
BAKOM RUBRIKERNA
Sverigebilden rasar – 22-åringen kämpar i motvind
Medieval "fake news" – när annonsörer blir troll
5 SVAR FRÅN
Elin Ahldén, delägare på Lennox PR, om varför hon vaknar kallsvettig på nätterna och vilka sajter som inspirerar henne på arbetet.
LÄSVÄRT
Har vi äntligen hittat botemedlet mot reklamtrötthet?
VECKANS ...
Säg det med musik