Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

I Konungens tjänst

Publicerad: 5 november 2009, 15:34

Det gick en skälvning genom delar av näringslivet i veckan. Hovet ändrar reglerna för hov­leverantörer och stoppar utlandsägda företag, rapporterade Ekot. Men hovet dementerade snabbt. Och inför två prinsessbröllop är förhoppningarna stora på att emblemet ska öppna dörrar på exportmarknaderna.


truefalse

Fotomontage: Andreas Elgstrand

Att utses till kunglig hovleverantör för att man levererar varor eller tjänster till hovstaterna eller kungafamiljen är statusfyllt. De officiella leverantörerna får bland annat rätten att i sin marknadsföring använda Sveriges riksvapen.

Erik och Maria Gunnarsson skrev för tio år sedan en bok om de kungliga hovleverantörerna. De sköter också den halvofficiella webbplatsen om det kungliga hovleverantörskapet på nätet (hovlev.se), och kommer snart med en ny bok om företagen som levererar till hovet.

– De senaste tio åren har det använts mer och mer. Senast i raden är IKEA som ofta har med riksvapnet i sin kommunikation. Och att det nu planeras för två prinsessbröllop har verkligen aktualiserat ämnet, säger Erik Gunnarsson.

I dag har 121 företag rätten att kalla sig kungliga hovleverantörer. Beslutet om ett företag ska bli officiell hovleverantör tas ytterst av Carl XVI Gustaf.

Men under den förre kungen var det betydligt lättare att bli hovleverantör. Runt 1 100 företag hade då uppnått status som hovleverantörer. Nuvarande kung skärpte regelverket. Och när en ny översyn nu görs spreds uppgiften att alla utländskt ägda företag skulle exkluderas från leverantörslistan.

För många av de svenska företag som har beviljats sin status av Carl XVI Gustaf har de senaste decennierna fått utländska ägare. Gevalia ägs av multi­nationella Kraft Foods, porslins­tillverkaren Rörstrands av finska Iittala, Wasabröd av italienska Barilla för att nämna några exempel.

Så nyheten att utländskt ägda före­tag skulle uteslutas satte nerverna i dallring hos ett antal marknadschefer och vd:ar. Men hovet skyndade sig med en dementi:

”Ursprungslandet för varan eller tjänsten har heller ingen betydelse. Hovleverantörskapet är knutet till ansvarig person inom företaget ifråga, det vill säga vd, och beviljas för perioder om fem år”, hette det i pressmeddelandet.

Erik Gunnarsson menar att betydelsen av hovleverantörskapet har stärkts.
– Det har gått från att vara lite av kuriosa till något som har ett värde. Att undersöka det ekonomiska värdet av det har inte gjorts, men det vore intressant. Vi vet att det betyder mycket för exportföretag, framför allt mot vissa länder.

När de kungliga hovleverantörerna träffades nyligen vittnade till exempel Durotapeters vd om att det var helt avgörande för en stor affär i Japan.
– Frödinge mejeri är stora i Tyskland på frysta tårtor, och där kan man förmoda att de har haft hjälp av att vara hov­leverantörer, säger Erik Gunnarsson.

Och sälja ännu fler prinsesstårtor 2010 kanske.

Peter Holm, vd för Brämhults Juice i Borås, är inte oroad att de ska mista hovleverantörskapet, trots att de numera har tyska ägare i form av juicekoncernen Eckes-Granini GmbH.
– Vi är samma bolag som tidigare, och pressar frukt varje dag i Brämhult. För oss fungerar det som en kvalitetsavsändare, och vi är stolta över att vara hovleverantörer. Vi använder riksvapnet på våra produkter och på webbplatsen, och är väldigt tydliga med hur vi använder det, säger Peter Holm.

Nu kanske inte två kungliga bröllop leder till ökad juicekonsumtion i kungafamiljen precis. Fast ett företag som Brio borde kanske se möjlig­heten till lite mer av kommande leveranser efter några rätt passiva år när det handlar om leksaker för barn.

Peter Larsson, vd för Delicato, hoppas inte direkt på att det ska bli dammsugare till kaffet på prinsessbröllopen, men däremot andra effekter:
– För oss är det ett mervärde på exportmarknaderna. Speciellt nu med det ökade intresset i samband med de två bröllopen.

Delicato har placerat riksvapnet direkt under sin egen logotyp.
– Vi är stolta över det, men vi är starka både med och utan märket. Värdet av det finns framför allt utomlands, och stärker vår kvalitetsprofil, säger Peter Larsson.

Fast att sätta ett ekonomiskt värde på hovleverantörskapet skulle han inte våga göra. Och förutom att kungen och drottningen möjligen mumsar i sig en och annan dammsugare eller mazarin, så levererar de också den speciella Hagachokladen till de kungliga slottsbodarna. Delicato är också fortsatt helsvenskt och ägs av andra generationen i familjen Belvén.

Det finns klara regler för hur riksvapnet kan användas i marknadsföringen.
– Många reklambyråer kontaktar oss innan för att veta hur de kan använda det, säger Erik Gunnarsson.

I en magisteruppsats på företagsekonomiska institutionen i Uppsala från 2007 svarar 53 procent av företagen att de ser hovleverantörskapet som en aktiv del i sitt varumärkesarbete.

Fast bland de företag som intervjuades fanns också de som tonade ned betydelsen:
– Vår erfarenhet är att inredare och arkitekter tycker att hovleverantörskapet är mer eller mindre patetiskt och en mossig gammal stämpel och lite av inbördes beundran, svarade ett företag.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.