Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

I-landsproblem blir rejäl tankeställare

Publicerad: 12 juni 2013, 21:27

SOS Barnbyar och reklambyrån Åkestam Holst radar upp I-landsproblem i nya kampanjen ”Visst blir man förbannad!” Detta för att påminna om att man snarare borde bli förbannad på att exempelvis spädbarn överges på gatorna i Kosovo. – Vi använder humor för att komma åt det allvarliga i situationen och visa att SOS Barnbyar blir förbannade, sägr Jessica W Sandberg på SOS Barnbyar.


Det kanske egentligen inte gör så mycket att rulltrappan här hemma i Sverige står stilla, att någon har ett avvikande tempo på trottoaren eller att kön är lång i mataffären.

Kampanjen ”Visst blir man förbannad!” genomförs 13-23 juni genom guerillaaktiviteter i Stockholm, stortavlor samt radioreklam. Syftet är att samla in pengar till SOS Barnbyars spädbarnsboende i Kosovos huvudstad Pristina, där övergivna barn får ett provisoriskt hem.

Konceptet lyfter fram hur fattigdom och utbredd arbetslöshet i Kosovo leder till att spädbarn efter födelsen överges pågator och sjukhus. Kosovo är ett av Europas fattigaste länder där föräldrar många gånger inte kan förse sina barn, och sig själva, med basbehov såsom mat, ett hem och kärlek.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.