Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

IAB fightar annonsblockerare: ”Vi har gjort bort oss”

Publicerad: 16 oktober 2015, 09:36

IAB lanserar nya riktlinjerna L.E.A.N och tar därmed upp kampen med adblockers.

Foto: Colourbox

IAB ber om ursäkt till annonsörer och mediehus för att inte ha tagit adblockers-frågan på allvar. Nu lanserar de riktlinjer för bättre digital marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

IAB

IAB, som representerar den globala  säger att den digitala medieindustrin har brytt sig alldeles för mycket om intäkter och för lite om användarnas erfarenhet och behov när de surfar.

”Vi har gjort bort oss. Ökningen av annonsblockerare utgör ett hot mot internet och skulle kunna driva användare till en sluten plattformsvärld som domineras av ett fåtal företag. Vi har låtit den fina balansen av innehåll, handel och teknik komma ur balans”, säger IAB:s teknikchef Scott Cunningham, i uttalandet.

IAB lanserar nu därför de nya riktlinjerna L.E.A.N som står för ”Light, Encrypted, Ad choice supported, Non-invasive”. Detta kan komma som en lättnad för de personer som ännu inte hoppat på adblocking, men som är irriterade på återkommande annonser på nätet. Lean ska behandla problem som frekvenstak på målgruppsanpassning – annonserna kan vara målgruppsanpassade när användaren ser dem – men aldrig efter att de gör ett köp.

De nya riktlinjerna presenterades på IAB:s konferens i London igår.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

IAB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.