Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

IAB vill fighta adblockers – stämningar kan bli möjligt

Publicerad: 7 september 2015, 09:31

IAB vill göra något åt addblockers.

Foto: Colourbox

Adblockers växer rekordartat, till annonsörernas förfäran. Intresseorganisationen IAB har hållit två toppmöten i somras angående situationen och tittar nu på om det går att stämma företagen bakom adblockers.


Ämnen i artikeln:

Adblock

PageFair rapporterade i augusti att 198 miljoner människor världen över använder annonsblockerare. Detta kommer kosta publishers 21,8 miljarder dollar i intäkter under 2015.

Och det lär bli värre i höst. På onsdag väntas Apple presentera sitt nya operativsystem för iPhone och iPad som gör det möjligt för människor att blockera annonser på olika hemsidor i Safari.

Två möten hölls den 9 juli och 26 augusti som tog upp hur IAB ska fightas mot adblockers. WPP Digitals vd och ordförande i IAB Techs styrelse, David Moore, säger att IAB nu ska ta tag i problemet ordentligt.

– Det har blivit en mycket viktig fråga, och jag tror att IAB gör ett bra jobb för att försöka få kläm på problemet, även om jag inte vet någon som har lösningen. Problemet var tvunget att bli stort nog för att bli en viktig fråga, och jag tror att vi har nått den brytpunkten, säger han till Adage.com.

Nu ser man på möjligheten att stämma de annonsblockerande företagen.

– Annonsblockerare stör webbsajters förmåga att visa alla delar som är en del av webbsajten och det finns utan tvekan någon form av lag som förbjuder det. Jag är inte på något sätt en advokat, men det finns arbete som görs för att undersöka om det kan vara möjligt att stämma”, säger David Moore.

Men David Moore är försiktig med att säga när detta kommer kunna ske.

– Jag kan inte säga att IAB kommer att genomföra en rättslig prövning vid denna tidpunkt då det inte har gjorts tillräckligt med arbete för att bedöma huruvida det är ett hållbart alternativ.

IAB är en medlemsorganisation för alla inom digital marknadskommunikation. Den svenska filialen startades 2008 och har i dagsläget cirka 150 medlemsföretag.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Adblock

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.