Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 5 Juli 2013, 08:31
Under vinjetten Dagens Retro recenseras reklamfilmer från förr av dagens verksamma kreatörer. I dag handlar det om reklamfilmen för Marabou choklad från 1958 som recenseras av Daniel Vaccino, copywriter på DDB.
Reklamfilm: Marabou choklad
År: 1958
Recensent: Daniel Vaccino, copywriter på DDB
Kunder: Bonnierskonsthall, Försvaret, McDonalds
Hade reklamfilmen funkat i dag?
– Paradoxalt nog tror jag att den hade funkat hur bra som helst. Det känns som en Martin/Petrus på Honesty-film och den hade förmodligen vunnit guldägg om den hade släppts i november 2013.
Varför hade den funkat i dag?
– Retro-tricket förstås, men också för att den är rätt kul. Och tydlig. Den är ju onekligen väldigt tydlig.
Vad är bra/dåligt med den?
– Som sagt, tydligheten. Den är bra på samma sätt som många moderna amerikanska reklamfilmer a la Skittles är bra; sjukt tydliga på avsändaren från ruta ett. Man utgår från produkten och bygger storyn därifrån, istället för tvärtom. Det dåliga är möjligtvis att alla är sjukt långa och i dagens klimat hade förmodligen en mediebyrå rekommenderat 15-sekundare och haft ihjäl hela grejen. Men ändå.
Vad kan man lära sig av den?
– Att ibland var det bättre förr.
Alexandra Barganowski