Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Ibland var det bättre förr”

Publicerad: 5 Juli 2013, 08:31

Under vinjetten Dagens Retro recenseras reklamfilmer från förr av dagens verksamma kreatörer. I dag handlar det om reklamfilmen för Marabou choklad från 1958 som recenseras av Daniel Vaccino, copywriter på DDB.


Ämnen i artikeln:

DDBDaniel Vaccino

Reklamfilm: Marabou choklad
År: 1958
Recensent: Daniel Vaccino, copywriter på DDB
Kunder: Bonnierskonsthall, Försvaret, McDonalds

Hade reklamfilmen funkat i dag?
– Paradoxalt nog tror jag att den hade funkat hur bra som helst. Det känns som en Martin/Petrus på Honesty-film och den hade förmodligen vunnit guldägg om den hade släppts i november 2013.

Varför hade den funkat i dag?
– Retro-tricket förstås, men också för att den är rätt kul. Och tydlig. Den är ju onekligen väldigt tydlig.

Vad är bra/dåligt med den?
– Som sagt, tydligheten. Den är bra på samma sätt som många moderna amerikanska reklamfilmer a la Skittles är bra; sjukt tydliga på avsändaren från ruta ett. Man utgår från produkten och bygger storyn därifrån, istället för tvärtom. Det dåliga är möjligtvis att alla är sjukt långa och i dagens klimat hade förmodligen en mediebyrå rekommenderat 15-sekundare och haft ihjäl hela grejen. Men ändå.

Vad kan man lära sig av den?
– Att ibland var det bättre förr.

Alexandra Barganowski

Ämnen i artikeln:

DDBDaniel Vaccino

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.