Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ica-banken kritiseras – för tredje gången: ”Framställer kredit som bekymmersfri”

Publicerad: 25 april 2022, 08:34

Ica-bankens reklam kritiserades av Konsumentverket förra året.

Ica-bankens reklam ”Låna till din dröm – ansök redan idag” risas av Konsumentverket. Och för tredje gången får banken bakläxa av myndigheten. Denna gång lever reklamen inte upp till måttfullhetskraven.


Ämnen i artikeln:

KonsumentverketReklamGoogleIca

2019 avgjordes en dom i Patent- och Marknadsdomstolen. Där framgick det att krediter inte får framställer som enkla och konsekvensfria. Den ska inte heller framställas som en lättsam lösning som bör användas när pengarna inte räcker till.

Just den domen lutar sig Konsumentverket sig emot när de kritiserar Ica-bankens reklam på Google där banken skriver ”Låna till din dröm – Ansök redan idag” och ”ICA Banken - Blancolån - Låna till din dröm” i reklamtexten. 

LÄS OCKSÅ: Granskning: Bluffen – så luras unga tjejer av skönhetsboxarna 

”Det är tydligt att bolaget framställer krediten som helt bekymmersfri då bolaget särskilt uppmärksammar konsumenten om att drömmar kan uppfyllas genom ett lån från bolaget”, skriver Konsumentverket. 

Två tidigare ärenden hos Konsumentverket

Konsumentverket anser inte att det rör sig om någon måttfull marknadsföring utan skriver att den varken är ”måttfull eller återhållsam” att Ica-banken beskriver lånen som just konsekvensfria i strid mot domslutet 2019.

Konsumentverket anser att det är ”ytterst anmärkningsvärt att ICA Banken marknadsför en kredit på aktuellt sätt. Syftet med måttfullhetsbestämmelsen är att marknadsföringen ska ta större hänsyn till de generella riskerna med konsumentkrediter och minska risken för att marknadsföringen lockar konsumenten till överlagda beslut. Att presentera skuldsättning på det sättet som bolaget gjort står i direkt motsats till aktuellt syfte”. 

Konsumentverket skriver också att det är anmärkningsvärt att Ica-banken det senaste året redan haft haft två ärenden fällde för just måttfullhetskravet.

”Mot bakgrund av detta ser myndigheten mycket allvarligt på aktuell marknadsföring”, skriver Konsumentverket i beslutet.

Ica-banken har till idag på sig att svara på vad de gör för att åtgärda reklamen. Enligt Ica har den redan tagits bort:

– Goda kundrelationer är viktigt för ICA Banken och den aktuella annonsen togs bort den 6 april. Vi har även förtydligat interna rutiner för att säkerställa att uttryck som ”ansök redan idag” inte används framöver, säger Gabriella Ohlzon, pressansvarig ICA Gruppen. 

LÄS OCKSÅ: Beslutet om Trisskrapet chockar spelbranschen – kan få inverkan på grundlagarna 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.