Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

ICA först med "tagvertising" i Sverige

Publicerad: 24 Oktober 2008, 12:18

Sveriges största annonsköpare ICA blev i går också Sveriges första annonsör som taggade en annons. Initiative Universial, IUM, har tagit fram det interaktiva annonsformatet.


Taggannonsen som också är en tackannons.

Taggen syns på en tackannons i Aftonbladet, riktad till bidragsgivarna till kokboken Hela Sveriges Husman.

Läsare som fotograferar taggen med mobilen slussas vidare till ICA:s hemsida och ett recept för vinnande bidraget: Morfars honungsspjäll med spetskålssallad.

Tanken med annonslösningen är att läsaren ska kunna ta med sig luren till butiken, med receptet som ett slags inköpslista.

– Funktionen kopplar snabbt läsaren till annonsören, som på ett direkt sätt kan få mer information om exempelvis produkter och tjänster, förklarar Urban Hilding, vd för IUM, till Resume.se.

Han ser en stor potential för liknande annonslösningar med erbjudanden direkt kopplad till konsument.

– Dessutom blir effekten direkt mätbar genom till exempel säljkodade erbjudanden, som kan användas i kassan med mobilen. Det har våra annonsörer testat förut, med gott resultat.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.