Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

ICA:s vd nervös över fortsättningen

Publicerad: 19 Januari 2015, 13:12

Anders Svensson, vd ICA Sverige.

Foto: Pressbild.

Att Hans Mosesson slutar som ICA-Stig efter mer än 13 år har knappast undgått någon. Under åren har han blivit Sveriges förmodligen populäraste reklamkaraktär. Nu är ICA:s vd nervös över fortsättningen – även om han vill fortsätta med konceptet under lång tid framöver.


Ämnen i artikeln:

KingAnders SvenssonHans MosessonIca

Det var redan i höstas som Hans Mosesson informerade om sitt beslut att hoppa av den populära rollen som ICA-Stig. Bolagets högsta ledning var själva inte inblandade i dialogen, utan den sköttes av deras reklambyrå King. Däremot blev de fortlöpande underrättade.

– Det är ett beslut som vi har stor respekt för. Vi är väldigt glada över det fina bidrag Hans Mosesson har givit konceptet under många år. Fördelen med dialogen är att vi har fått gott om tid at planera för förändringen. Han har burit karaktären på ett fantastiskt sätt, så det här sker så klart med en viss nervositet, säger Anders Svensson, vd på ICA Sverige, till Resumé.  

Vad består nervositeten i?
– Det reflekterar att Hans har gjort ett fanatiskt arbete. Det är klart att det är ett stort beslut att ersätta honom med någon annan. Sedan är vi väldigt optimistiska om att det ska fungera bra. För en annan skådis är det en möjlighet att utveckla karaktären vidare.

Hans Mosesson råkade försäga sig till Expressen med att en man kommer att ta över. Samtidigt har det höjts röster om att en kvinna borde axla rollen. Har du någon kommentar till det?
– Jag har ingen kommentar till det. Jag vet inte varför Hans sa så. Till alla som är nyfikna rekommenderar jag att ni följer oss framöver.

Bakgrunden till deras strategiska beslut att fortsätta med såpan är att mätvärdena är skyhöga.  
– När vi mäter vad tittarna tycker om det här, och vilket genomslag det får, ger det en väldigt stark rating. Vi tror på möjligheten att fortsätta göra det relevant, lättillgängligt och roligt. Uppgiften är att säkerställa de digitala medierna, säger Anders Svensson.

Kommer ni att minska era investeringar i tv som en följd av det minskande tittandet?
– Det är en annan diskussion som jag inte vill gå på just nu. Det är i så fall inte med anledning av att Hans Mosesson slutar.

År 2012 avslöjade Resumé att avtalet mellan ICA och King är formulerat så att matvarukedjan inte kan ta vidare sitt succékoncept till en annan byrå utan vidare. ICA betalar varje år en licensavgift till King för att få använda sig av reklamsåpan, och det uttryckliga motivet bakom upplägget är att göra det omöjligt för kedjan att byta byrå och samtidigt fortsätta med reklamföljetongen.

Varken byrån eller kunden ville kommentera uppgifterna, men de har inte dementerats.
– Vi kommer att fortsätta jobba med King så länge vi tycker de gör ett bra arbete. Så här långt är vi väldigt nöjda med vad konceptet ger något, säger Anders Nilsson i dag.

Kan du ge en kommentar på hur avtalet set ut – att King äger konceptet?
– Nej, vi känner oss inte begränsade på det sättet. Vi fortsätter med både koncept och samarbete så länge det är framgångsrikt. Alla parter bidrar på ett bra sätt.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.