Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ica ser fram emot granskningen från DI

Publicerad: 24 Oktober 2008, 12:17

Den 4 november ska Datainspektionen, DI, granska Icas senaste kampanj där företaget skickar ut personliga erbjudanden till en stor del av sina kortkunder. Nu går Ica ut och säger att de välkomnar granskningen. Det uppger DN.


Ica-butik. Foto: Ica

Reklamen från Ica har skickats ut till cirka två miljoner kortkunder. Erbjudandena är baserade på de varor som kunderna oftast handlar. Men kampanjen fick Datainspektionen att reagera. Enligt DI Reklamen kan strida mot personuppgiftslagen.

Nu går Ica ut och säger att de ser fram mot inspektionen och att de är övertygade om att deras dr-utskick inte strider mot personuppgiftslagen.

Utskicket nådde 1 875 000 kunder. Enligt Ica har alla med kort informerats, antingen när de införskaffat kortet eller i efterhand. Endast 433 har enligt dem valt att tacka nej och av dem valde sedan 123 att återigen hoppa på.

En sak som Datainspektionen pekade på var att det kan finnas kunder som inte vill att resten av familjen ska veta vilka varor de oftast köper. Enligt Ica är detta något de haft i betänkande och de har därför uteslutit tobak, öl, intimprodukter och viktminskningsprodukter från utskicket. Enligt Ica kommer dessa produkter aldrig komma som erbjudande oavsett om det är de produkter som kunderna köper mest.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.