Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ica-Stig och Teliapappan i gemensam reklamfilm

Publicerad: 16 juli 2009, 13:09

Resume.se kan avslöja att Ica-Stig och Teliapappan möts för första gången när Ica och Telia samt deras reklambyråer King och Storåkers McCann gör ett unikt samarbete i en ny reklamfilm.


Ämnen i artikeln:

KingTeliaStoråkers McCannIca

Ica-Stigs och Teliapappans unika reklammöte.

– Det som är kul är att två av Sveriges mest välkända varumärken gör något tillsammans och att även två av Sveriges största reklambyråer samarbetar, säger Robert Nygren, projektledare på Storåkers McCann.
– Jag tror att det är ganska unikt både för två så stora varumärken och två så stora byråer att samarbeta på det här sättet.

Blev det några slagsmål mellan de två byråteamen?

– Nej haha, det var otroligt smidigt hela processen. Det var ett jätteskönt gäng från King och det fanns ett väldigt stort samförstånd. Det var en nästan löjligt smärtfri process, säger Robert Nygren.

Filmen som har premiär på söndag kväll har trots samarbetet endast Ica som avsändare och det är Icamanéret som används i filmen. Filmen går ut på att Teliapappan gör ett besök i Ica-butiken och får träffa Ica-Stig och de andra karaktärerna.

Enligt Icas marknadschef, Magnus Wikner, var det en idé som hade vuxit fram med tiden.

– Ica-konceptet är nu inne på sitt nionde år och vi har märkt att det fungerar som bäst när det är aktuellt, underhållande och ligger bra i tiden. De mätningar vi har gjort visar att vi har fått ett uppsving den senaste tiden och det människor speciellt gillar är när vi har haft den här glimten i ögat, säger han.
– Vi tyckte att tanken på att Ica-familjen och Telia-familjen skulle träffas var just en sådan rolig idé.

Josefin Lundmark, marknadsdirektör mobilitetstjänster Telia Sverige, säger att det här är första gången Telia gör ett samarbete med ett annat varumärke när det gäller Teliafamiljkonceptet.

– Först och främst är det superroligt att två av Sveriges starkaste varumärken kan göra något ihop. Vi har haft idén på ritbordet ett tag, men vi kände att det måste finnas en relevans i det hela för att det ska göras, säger hon.
– I sommar har vi ett starkt erbjudande gällande vår mobilrefill som vi säljer bland annat via Ica. Vi kände då att det här var en bra möjlighet att göra sammansvetsningen mellan varumärkena nu.

Filmen kommer som de vanliga Ica-filmerna att gå cirka en vecka på tv. På måndag kan ni se filmen på resume.se.

Resume.se har sökt de ansvariga på King för en kommentar, men utan resultat.

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.