Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

ICA-Stig om ICA-fusket: Det är skamligt

Publicerad: 6 december 2007, 10:09

Onsdagens Uppdrag Granskning handlar om ICA:s fuskmärkning av kött i butikerna. På slutet rasar Hans Mosesson, som spelar ICA-Stig, mot företaget han gör reklam för. – Det är skamligt att man kan riskera folks hälsa för att tjäna några kronor på köttfärs.


Hans Mosesson. Foto: SVT

De största ICA-butikerna i Stockholm fuskar med datummärkningen av köttet i butikerna. Man flyttar fram utgångsdatumet på köttfärsen för att kunna sälja varan. Det visar Uppdrag Granskning i onsdagens program.

Uppdrag Granskning-redaktionen har visat reportaget för Hans Mosesson, som under lång tid varit ICA:s främsta ansikte utåt i rollen som butikschefen ”ICA-Stig”. Konfrontationen visas i slutet av programmet som sänds klockan 20 i kväll. Hans Mosesson är märkbart tagen av det han får se, och blir mycket upprörd:

– Ja du, vad ska man säga? Det är bedrövligt. Jag tycker det är otroligt att man kan riskera folks hälsa för att tjäna några kronor på köttfärs, det är skamligt tycker jag. Jag hoppas det här är tragiska undantag som bekräftar regeln att ICA är ett företag man kan lita på även i fortsättningen, säger han i programmet.

Janne Josefsson frågar Hans Mosesson hur det känns att vara frontfigur och symbolisera ICA när han ser inslaget.

– Ja, som sagt, jag hoppas att det är undantag, för annars så vet jag inte vad jag ska säga. Det är upprörande och jag hoppas att de går till botten med det här, och det tror jag att de gör.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.