Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"ICA-Stig överlever krisen"

Publicerad: 13 december 2007, 11:25

ICA-Stig sitter säkert – trots köttkrisen. Det tror flera av landets största reklamprofiler. – Svenska folket skulle inte acceptera om ICA-Stig inte överlevde, säger Sunit Mehrotra på King.


ICA-Stig-epoken är inte över. I alla fall inte om man ska tro reklamcheferna.

Efter Uppdrags Gransknings avslöjande om ICA:s fusk med köttfärsen har matkedjan stoppat all tv-reklam tills vidare. Frågan är om ICA-Stig kommer att överleva krisen eller om Kings reklamsåpa kommer att begravas.

På King är Sunit Mehrotra fåordig men optimistisk:

– ICA-Stig kommer absolut att överleva, det är jag helt övertygad om. Svenska folket skulle inte acceptera om han inte överlevde.

Mehrotra lutar sig mot de dagliga mätningar som ICA genomför just nu och som visar att ett stort stöd för reklamen för ICA-Stig.

– Vi sitter med de här frågorna just nu. Mer kan jag inte säga, säger Sunit Mehrotra.

Filip Nilsson, kreativt ansvarig på Forsman & Bodenfors tror också att ICA-Stig har ett liv efter jul:

– ICA-Stig är hjälten i dera reklamkoncept. Skulle ICA ta bort honom från reklamen skulle det kunna uppfattas som någon form av censur. De får nog snällt arbeta vidare med honom, säger  Filip Nilsson .

Nilsson tycker också att det var smart av Hans Mosesson, skådespelaren bakom figuren ICA-Stig, att uttala sig kritiskt mot ICA i programmet Uppdrag Granskning.

– Mosesson har säkrat sitt kontrakt för många år framöver.

Martin Gumpert på Garbergs gjorde reklamen för Skandia efter skandalen med Lars-Eric Peterssons lägenhet och fallskärm.

– Jag är en beundrare och tillskyndare av ICA:s reklam, som lyckats förminska jätten ICA till en enskild handlare. Det är extremt skickligt gjort, säger Martin Gumpert.

Gumpert anser att ICA:s kris ligger bortom frågan om fusket med köttfärsen. I stället är det just ICA:s dominans på marknaden som utgör den verkliga krisen.

Gumpert tror också att ICA-Stig har en roll att spela i framtiden.

– ICA-Stig kastades in i handlingen redan i Uppdrag Granskning. Det är ett bevis på att han är en fristående person.

– Nu har ICA världens chans att utnyttja friheten som de här filmerna har skapat. Man kan utnyttja den såpa man skapat till att kommentera den soppa man hamnat i.

Tror du att det här leder till ICA byter byrå?
– Nej det vore synd. Det är inte King som driver Maxi-butiken.

Rekelamveteranen Bosse Rönnberg är däremot tveksam till ICA-Stigs framtid.

– Jag tror de får svårt att hålla liv i ICA-Stig. Efter 230 filmer hade väl vattnet ändå gått. Nu kommer man förknippa ICA-Stig för hårt med det här debaclet och bara tänka på köttfärs så fort han visar sig, säger Bosse Rönnberg.

Läs även: ICA-ägda Buffé gör julspecial om köttfärs

Läs även: ICA-kuppen mot Janne Josefsson

Läs även: ICA-Stig om ICA-fusket: Det är skamligt

Bernt Hermele

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.