Reklam
ICA tar fajten med lunchkrogarna
Publicerad: 23 mars 2010, 15:38
I morgon öppnas Sveriges minsta ICA-butik. På Kungsgatan 5 i Stockholm öppnas den första ICA To Go-butiken. Vice vd Ingrid Jonasson Blank är redo att ge sig in på en ny marknad.
TR
Tobias Rydergren
Ingrid Jonasson Blank, vice vd på ICA
– Vi erbjuder ett kompakt sortiment av produkter som är redo att ätas nu. Det ska vara färskt och fräscht.
Den nya butiken är på, i ICA-sammanhang, blygsamma 150 kvadratmeter. Kalkylen för den nya butiken bygger på många kunder som handlar för relativt lite.
– Vi ska fånga upp kunder som rör sig i närheten. Butikerna ska ligga på lägen mitt i stadskärnan i större städer.
Den nya butiken ska lanseras med reklam i tunnelbanan och i butiken finns ett antal öppningserbjudanden. Dessutom testar ICA den mobila positioneringstjänsten Gowalla för första gången. Den som besöker butiken flest gånger fram till den 30:e mars och svarar rätt på en fråga vinner Apples hypade Ipad. Den tjänsten är utvecklad av pr-byrån Deportivo i samarbete med Teknograd.
– Det gäller att fånga kundens uppmärksamhet och vi ville gärna prova något nytt.
I övrigt har ICA tagit fram det mesta av det nya konceptet själva. Varumärket är framtaget internt. Det samma gäller sortimentet som till stora delar blir unikt för den nya butiken.
– Vi har ett egetutvecklat sortiment av färdigmat och smörgåsar. Dessutom kommer vi att lansera en ny jos.
Hur mycket ska butiken omsätta?
– Jag kan inte förmedla några siffror. Men det bygger på en stor genomströmning av kunder.
Vilka är konkurrenterna?
– Det är lunchrestauranger, kaffebarer, snabbmatsställen.