Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Idéerna var starkare förr”

Publicerad: 23 april 2013, 15:32

Margaretha Ekstrand-Almér.

Foto: Blanca Sjöstedt.

Formgivaren Margaretha Ekstrand-Almér går i år på sin trettiosjätte Guldäggsgala. Trots att mycket har förbättras är hon inte säker på att idéerna har blivit vassare: – Reklamen kändes mer kreativ förr om åren. Det kanske är mossigt att säga, haha!


Ämnen i artikeln:

Guldägget 2013

Margaretha Ekstrand-Almér är en riktig reklamräv med runt 40 år i branschen. Nu arbetar hon som frilansare, men tidigare var hon under många år anställd på Lowe Brindfors. Hon minns sin första Guldäggsgala, år 1974, som arrangerades i rotundan ovanför Operaterrassen.  
– Det första året arbetade jag på Arbmans 4 och då var det bara ett Guldägg som delades ut, minns hon.

Under en period på 1970-talet hade inte Guldägget alls samma status som det har idag. Men synen på priset har varierat genom åren.  
– Under några år var Guldägget ganska oviktigt, nästan så att man struntade i att gå upp och hämta det. Men det har varit väldigt mycket fram och tillbalka. Vissa år har varit jättebra medan andra år har varit jättesega, säger Margaretha Ekstrand-Almér.

I år skickades mindre än 1000 bidrag in till tävlingen. "Jättelite" tycker Margaretha Ekstand-Almér, som tidigare var ansvarig för alla Lowe Brindfors tävlingsinskick. Men det kan vara ett tecken på att branschen genomlider tuffa tider.  
– Förr om åren när det var väldigt tufft var det bara de nominerade som fick gå på galan. Men de senaste åren har de som velat fått gå. När det är sämre tider skickar man inte heller in lika mycket jobb. Man kanske struntar i att skicka in vissa jobb som egentligen är bra. Förr om åren var det bortåt 2000 bidrag. Men det måste ju finnas pengar att betala med.

En av hennes personliga favoriter bland de nominerade i år är "Mobbningssimulatorn" som Lowe Brindfors gjorde för Friends. Men överlag tycker hon att de grundläggande idéerna har blivit svagare.
– Reklamen kändes mer kreativ förr om åren. Det kanske är mossigt att säga, haha! Men jag tror att idéerna var starkare förr, och det var idéer som man förstod direkt, säger hon.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Guldägget 2013

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.