söndag26 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Idén blev pang på briefen”

Publicerad: 17 december 2011, 21:27

Årets kanske mest omtalade reklambild i Sverige – The Fan Clubs Sydsvenskan ”kom närmare” tog i torsdags kväll hem Resumés ärliga pris Årets reklambild. Här berättar ad:n i arbetsgruppen, Christian Barrett, hur bilden kom till.

Ämnen i artikeln:

Årets reklambildSydsvenskanThe Fan Club

TM

Tero Marjamäki


Roland Nilsson, Angela Merkel och Barack Obama.

Det var trion som stod i centrum i The Fan Club och Sydsvenskans annonser, som både byrån och folket fick komma nära.

I våras vann de Guldägget. I torsdags, på årets sista Resumébar tog annonserna även hem utmärkelsen Årets reklambild.
– Det känns såklart jättekul även om vi inte riktigt hunnit ta in det på grund av allt jobb nu inför jul, säger Christian Barrett, ad på The Fanclub.

Han berättar att idén till annonslösningen föll sig naturligt.

– Vi kom på idén ganska omedelbart. Sedan jobbade vi mycket med hur vi exakt skulle göra ut bilderna, om de skulle titta ner på fingret, vara oberörda, men till sist fastnade vi för den här.

Uppdraget i briefen  handlade att man med sin Ipad får en bättre läsupplevelse, och att man kommer närmare med Ipaden.

– Så idén blev ganska pang på briefen, säger Christian Barrett.

Hur tänkte ni kring urvalet av människorna?
– Vi ville ha kända människor som ofta förekommer i Sydsvenskans bevakning. Vi ville också ha människor som både känns nära, och som folk har koll på vilka det är.

– Både lokalt och internationellt

Men att bara ta bilder hur som helst är inte i linje med lagen, och byrån övervägde noga om man skulle genomföra kampanjen.

– Vi visste att vi inte låg helt rätt i lagen om namn och bild vad man får göra, men gjorde bedömningen att personerna ifråga inte skulle bråka med oss. När det gäller Roland Nilsson, Helsingborgs förre tränare, så frågade vi honom, och han tyckte det var helt ok.

– En tidig idé var att ha engelska drottningen först, men tror det skulle bli lite mer problematiskt.

Är det någon av de inblandade som reagerat på annonserna?
– Vi har inte hört någonting. Vita huset har inte hört av sig. Men jag tror de är ganska vana att också användas i sådana här sammanhang.

Rent tekniskt, berättar Christian Barrett att det var en hel del jobb att få till bilderna.

– Den ursprungliga bilden kommer från en bildbank, sedan har vi letat reda på lookalikes med samma hudfärg och typ av ålder och fotat när någon pekat de i ansiktet, och fört samman bilderna.

Hur lång tid tog det?
– Oj, vet inte exakt, men det var en dags foto och par dagars retusch.

Kände ni direkt att ni hittade rätt?
– Magkänslan kändes rätt direkt. Sedan var det mycket jobb med att få det att funka hela vägen.

Månadens Print, Guldägget, Årets Reklambild. För att bara nämna några utmärkelser. Vad betyder dessa framgångar?

– Det är såklart kul att vinna priser, det är en bekräftelse på att vi gör något rätt.

Har ni fått in några kunder som direkt effekt av framgångarna?

– Nä inte direkt, men det är som sagt kul att vinna och det är lättare att visa upp i pitcher och liknande sammanhang framgångsrika kampanjer. Det kan bidra som en bit i pusslet i nykundsarbetet.

Hur har ni firat vinsten?
– Inte alls direkt. Det har varit väldigt intensivt och galet mycket att göra hela december, så vi har inte hunnit fira ännu.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev