Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Idén som ska lyfta Pepsi

Publicerad: 11 november 2011, 15:29

Det tog ett halvår. I förra veckan släpptes Pepsi Refreshs ”The Sound of Football”. För Resume.se berättar teamet bakom kampanjen om idén och hur en match mellan blinda ska sälja mer läsk.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstPepsi

Amatörer mot proffs. På lika villkor: alla spelar blinda.

Det var förutsättningarna i fotbollsmatchen som spelades på Söderstadion i somras. I kulisserna stod tre byråer – Åkestam Holst, Society 46 och Tracab – och jublade. Tekniken funkade. Ett halvårs arbete bar frukt.
Bakom den annorlunda matchen stod Pepsi som finansiär genom projektet Pepsi Refresh? Varför?
Vi tar det från början.

I våras.
Åkestam Holst med sin kund Carlsberg i Sveriges chef för Pepsi, Tomas Adolfsson, börjar prata och skissa på hur Pepsi Refresh kan vinna mark i Sverige.

– Tomas var nyfiken på vad vi skulle kunna göra för Pepsi Refresh, och funderade kring hur vi kan få folk att prata kring vad Pepsi Refresh är för något och vad det går ut på. Men vi vände på steken, och sa att man kanske borde bevisa vad Pepsi Refresh är, säger Martin Cedergren, cd på Åkestam Holst som är reklambyrån bakom projektet, ihop med Society 46 och Tracab.

Fröet till att utveckla blind-fotboll föddes.
Grunden till projektet var en teknologi som möjliggjorde att blinda kan ”se”, eller i alla fall höra sin omgivning i detalj, via en Iphone. Rent teknisk kan man med hjälp av tekniken läsa av positionen på spelare, boll, mål och allt annat på en fotbollsplan i realtid. Alla koordinater skickas vidare till varje spelare genom en iPhone-app och informationen översätts till 3D-ljud. Spelarna hör, med andra ord, olika ljud beroende på var de befinner sig på plan och om till exempel bollen, spelare, sidlinjer och mål finns i närheten.

– Vi satte exempelvis ”Hajen-låten” när motspelarna närmade sig, säger Sören Kejllin affärsutvecklingschef på Tracab.

Grunden till lösningen för The Sound of Football hittades i militär ”tracking”- teknik.

– Vi har tagit fram system som bygger på målsökningsteknik som kommer från flygplans-Saab. Det bygger på att man med hjälp av bildbehandling i stereo tar reda på var rörliga mål finns, från början tänkt för att styra robotarna. Så blindledsagning blev något helt nytt.

– Det som kom ut var en ny sport där synskadade och icke synskadade kan spela mot varandra på lika villkor. Inte riktig fotboll. Utan något nytt. En ny sport.

Det var också ur en sport-debatt som Refresh-projektet först föddes.
Pepsi i USA ville inte betala för att producera mångmiljons- reklam för superbowl, istället tog man pengarna och skapade en fond, för att ge pengarna till projekt som gör världen bättre, med fokus på unga.
Enkelt förklarat är Pepsi Refresh som draknästet. Fast nätbaserat. Där folk kan söka pengar ur en fond för diverse projekt.

Men Refresh-projektet är inte lika känt i Sverige, och en tanke i det stora var att ge en boost för projektet i Sverige.

– När vi väl hade alla som ville jobba med projektet på plats tog vi kontakt med en grupp synskadade. Det var också avgörande för projektet att de gav tummen upp. Hade vi fått nej hade projektet aldrig existerat, säger Karl Rosander, grundare av Society 46.

En stor fråga som överskuggade projektet under hela vägen: skulle det funka?
– I teorin visste vi att det var ett bra system, men kan vi få det att funka i realtid? Kan vi få det att funka utan att bugga i det tekniska? Det var mycket vånda och vändor fram och tillbaka, säger Ellen Sundh, kreatör på Society 46.

Matchen spelades i början av september, men först i förra veckan släpptes dokumentationen. Responsen blev massiv. Nationell och internationell massmedia pumpade ut nyheten, och Discovery kommer också att göra en dokumentär om projektet.

Vad var Pepsis feedback?
– Jättebra. Överväldigande. Projektet har också fått enorm spridning. Det kändes också bra att folk skrev om projektet med omnämningen Pepsi Refresh och inte bara Pepsi. Den kopplingen hade varit mer långsökt, säger Martin Cedergren.

Vad blir nästa steg efter det här?
– Vi får se. Alla är just nu bara sugna på att kolla vad det här tar vägen.

En ny sport till Paralympics?
– Det är möjligt. Vi får se.

Det är en dyr teknik. Landade ni på summan av en vanlig kampanj?
– Vi bestämde tidigt att; det här genomför vi. Sedan får vi räkna på kostnaden. Man kan också vända på det och fråga sig; vad är en kampanj? Kanske är det här en kampanj, men det är lika mycket en plattform, en snackis, som forskning, vi har inte hittat någon definition på det hela. I grund och botten är det en film. Och berättelse.

Vad det blev i matchen?
– 1-1.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstPepsi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.