Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

If låter kunderna sköta marknadsföringen

Publicerad: 29 oktober 2010, 14:02

”En nöjd kund är bästa reklamen” lyder klyschan som försäkringsbolaget If verkar ha tagit till sitt hjärta. Deras sajt Sanningslinjen går ut på att vem som helst får möjlighet att ringa deras faktiska kunder och prata om If – en kampanj bolaget är mycket stolta över. – Sanningslinjen är en unik kampanj, något helt annat än vad vi eller någon konkurrent har gjort tidigare, säger Katarina Neiderstam kampanjansvarig hos If.


Idén är enkel. Ett antal kunder till If som har behövt utnyttja sin försäkring ligger ute med namn och telefonnummer på sajten sanningslinjen.se. De har tillfrågats och godkänt sin medverkan i förväg.

Numren tas fram av en slumpvalsgenerator när någon besöker sajten och enligt If finns över 640 kunder med på listan.

– Vi ger våra kunder möjlighet att fritt berätta om upplevelsen av If, säger Katarina Neiderstam.

De medverkande får inte betalt men har chans att vinna en Iphone varje vecka. Sajten lanseras officiellt på måndag i samband med en större kampanj för If. Den ska hållas igång på obestämd framtid och går den bra tänker If lansera den utomlands.

Resume.se testar sajten och får kontakt med Lars Birgersson i Järfälla som har en familjemedlem som rånades under utlandssemestern och fick hjälp av If.

Förutom Resume.se har ingen ringt honom på grund av sajten men han säger sig gärna vilja berätta om sina erfarenheter av If.

Var du aldrig orolig för att någon skulle börja ringa jobbiga samtal till dig för att du är med på sajten?

– Jag har inte ens funderat på det. Jag har i helt god tro gått med på att berätta om mina erfarenheter av If, både nu och framöver oavsett om de fortsätter att vara positiva eller blir negativa, säger Lars Birgersson.

Ove Gustafsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.