Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 13 september 2013, 09:36
Ifpi Svenska Gruppen, numera Ifpi Sverige, ingår i den internationella organisationen Ifpi, vilken representerar en stor del av skivmarknaden i världen. Den grafiska profilen har varit densamma som för Ifpi i England sedan starten. Ifpi har nu gjort en rebranding av varumärket ihop med WDW Creative.
Ämnen i artikeln:
WDW CreativeEn helt ny profil, stark färgskala, uppdaterad typografi och en diskret, men ”välbehövd” namnändring.
Så lyder receptet för Ifpis stora omgörning. Sverige-verksamhetens omgörning kommer efter att flera andra länder inom Ifpi redan gjort en större omgörning av sitt varumärke och även bytt namn i vissa fall.
Ifpis svenska verksamhet hade från början målet att skapa en ”lättanvänd och särpräglad grafisk profil”, men utan att byta namn.
WDW Creative nöjde sig dock inte med det, utan drev även fram en namnändring – Ifpi Svenska Gruppen har blivit Ifpi Sverige.
– Namnet känns på många sätt mer lättanvänt nu. I uppdragsbeskrivningen ingick att inte ändra namnet. WDW bröt tidigt mot uppmaningen, men har gjort det på allra bästa sätt, säger Lisa Cronstedt på Ifpi Sverige i kommentar.
Inspirationen till den klarröda logotypen kom från en välkänd symbol inom skivbranschen – Rec-knappen, vilken täcker alla genrer.
Ordbilden Sverige följer Ifpi-symbolens mjuka ”rundningar” och ger en balans mellan det organiska och hårt typografiska, enligt WDW Creative.
– Vi valde tidigt att Sverige skulle få stor plats i logotypen för att väga upp Ifpi-symbolens tyngd. De båda ele¬menten vävs ihop av de rundade formerna, säger Jon Bergsman på WDW Creative i en kommentar.
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
WDW Creative