Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ifpi byter logga och namn

Publicerad: 13 september 2013, 09:36

Ifpi Svenska Gruppen, numera Ifpi Sverige, ingår i den internationella organisationen Ifpi, vilken representerar en stor del av skivmarknaden i världen. Den grafiska profilen har varit densamma som för Ifpi i England sedan starten. Ifpi har nu gjort en rebranding av varumärket ihop med WDW Creative.


Ämnen i artikeln:

WDW Creative

En helt ny profil, stark färgskala, uppdaterad typografi och en diskret, men ”välbehövd” namnändring.  

Så  lyder receptet för Ifpis stora omgörning. Sverige-verksamhetens  omgörning kommer efter att flera andra länder inom Ifpi redan gjort en  större omgörning av sitt varumärke och även bytt namn i vissa fall.

Ifpis  svenska verksamhet hade från början målet att skapa en ”lättanvänd och  särpräglad grafisk profil”, men utan att byta namn.

WDW Creative nöjde sig dock inte med det, utan drev även fram en namnändring – Ifpi Svenska Gruppen har blivit Ifpi Sverige.
–  Namnet känns på många sätt mer lättanvänt nu. I uppdragsbeskrivningen  ingick att inte ändra namnet. WDW bröt tidigt mot uppmaningen, men har  gjort det på allra bästa sätt, säger Lisa Cronstedt på Ifpi Sverige i  kommentar.

Inspirationen till den klarröda logotypen kom från en  välkänd symbol inom skivbranschen – Rec-knappen, vilken täcker alla  genrer.

Ordbilden Sverige följer Ifpi-symbolens mjuka ”rundningar”  och ger en balans mellan det organiska och hårt typografiska, enligt WDW Creative.

– Vi valde tidigt att Sverige skulle få stor plats i logotypen  för att väga upp Ifpi-symbolens tyngd. De båda ele¬menten vävs ihop av  de rundade formerna, säger Jon Bergsman på WDW Creative i en  kommentar.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

WDW Creative

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.