Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

IKEA är Sveriges starkaste varumärke – igen

Publicerad: 28 September 2016, 13:58

Foto: Andreas Elgstrand

För andra året i rad rankas IKEA som det starkaste varumärket i Sverige, följt av Yes och Gekås Ullared. Det visar Evimetrix mätning 2016.


Ämnen i artikeln:

Patrik Nygren-BonnierIKEAVarumärke

Att det blågula varuhuset har det starkaste varumärket i Sverige kanske inte förvånar. Men faktum är att kampen är hård om att behålla toppositionen, som IKEA återigen innehar i år. För att bli nominerade i Evimetrix tävling räcker det inte med att vara välkänd – man måste också vara omtyckt av konsumenterna.
– Vi har funnits i 70 år och har hela tiden fortsatt vara relevanta och starka i Sverige. Det beror på att vi aldrig är nöjda. Det ligger i vårt dna att utveckla bättre produkter och kommunikation. Att vara så gammal i kroppen men ung i huvudet är en stor del av framgången, förklarar IKEA Sveriges marknadschef Patrik Nygren-Bonnier.

Han lyfter fram till viktiga förklaringar till att lyckas bibehålla positionen:
– En väldigt stor satsning har varit att investera i kundmötet, både i varuhuset och på nätet. Sedan har vi lanserat väldigt många nya produkter och kollektioner de senaste åren. I kommunikationen har vi ett sätt att prata med kunderna som är mer samtida.

Vilka är fördelarna med att ha ett så starkt varumärke?
– En uppenbar fördel är att vi alltid är ett valbart alternativ när människor ska köpa heminredning. De allra flesta svenskarna känner till oss.

Är ni mer eller mindre känsliga för negativa nyheter?
– Det vi märker är att Ikea är så djupt rotat i den svenska folksjälen, och att många engagerar sig. Både när det är bra och dåliga nyheter.

Här är hela topp 20:

Placering Varumärke   1 (1) IKEA   2 (2) Yes   3 (18) Gekås Ullared   4 (5) ICA   5 (4) Liseberg   6 (7) Zoégas Kaffe   7 (34) Fjällräven   8 (16)  Kolmårdens Djurpark   9 (3) Google   10 (20) iPhone   11 (10)  Clas Ohlson   12 (13) Friskis & Svettis   13 (9)  Wasabröd   14 (14)  Volvo   15 (15)  SVT Play   16 (28)  Gevalia   17 (21) Astrid Lindgrens Värld   18 (12) Samsung TV-apparater   19 (39) Mio   20 (23) Samsung Telefoner

FAKTA/Om undersökningen
Sedan 2002 har varumärkesundersökningen Evimetrix Swedish Brand Award genomförts. Undersökningen är en av Sveriges största mätningarna av attityder till olika varumärken. I år har drygt 6 000 slumpmässigt valda konsumenter uttalat sig om 500 varumärken i 35 branscher.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.