Reklam
IKEA bryter nya reklamnormer – tar upp adoption
Publicerad: 3 maj 2017, 07:32
"Där livet händer" är IKEA:s kommunikationskoncept. I fjol speglade de livet i en familj med frånskilda föräldrar. Nu tar de upp en annan typ av familjebildning – adoption av barn.
Ämnen i artikeln:
ReklambyråerReklamfilmProduktionsbolagÅkestam HolstMagnus JakobssonBaconPatrik Nygren-BonnierIkeaMartin WernerReklamFT
Fredrik Thambert
Resumé hra tidigare berättat om IKEA:s koncept som bryter mot normer kring hur människor och situationer traditionellt sett porträtteras i reklamsammanhang. I varuhuskedjans nya film får vi följa en kvinna som adopterar en treårig pojke från ett barnhem i Vietnam.
– Vi vill fortsätta att visa att vi på IKEA ser och förstår människor, och är en del av människors vardag. Med denna emotionella berättelse vill vi förmedla kärleken till ett barn, och den starka viljan som finns hos varje förälder att ge sitt barn all sin kärlek och ett tryggt hem, säger Patrik Nygren-Bonnier, marknadschef på IKEA, i ett pressmeddelande.
Byrån som ligger bakom konceptet är Åkestam Holst. Filmen är inspelad i Ho Chi Minh City och i Stockholm och regisserad av Martin Werner på Bacon.
– I vårt övergripande koncept för IKEA finns som vanligt gott om plats för verklighetens vardag. Denna gång tar vi bland annat upp ämnet adoption och dramatiserar detta ämne i en av filmerna. Vi fortsätter därmed vår resa genom vardagens vedermödor och glädjeämnen. Fjärran bortom det tillrättalagda. En vardag där IKEAs produkter alltid finns till hands för att göra livet lite enklare, kommenterar Magnus Jakobsson, creative director på Åkestam Holst.