Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Ikea dissar det perfekta: Hejdå stress!

Publicerad: 1 Augusti 2016, 10:05

Ta det lugnt, hälsar Ikea.

Foto: Kampanj

Vi svämmas över av bilder på perfekta måltider. Vad hände med lugnet i hemmet? Ikeas nya kampanj ”Ta det lugnt” vill dra igång samtalet om det som gör livet onödigt krävande.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerAcneIKEAKampanjReklamfilmReklambyrå

Vi svämmas över av bilder på perfekta måltider från livsstilsbloggare, tv-program och kokböcker. Men är det inte dags att tagga ner lite? Det tycker Ikea, som i den nya filmen ”Ta det lugnt” vill få igång en diskussion om de förväntningar som gör livet mer krävande än det borde vara. Ikea vill helt simpelt att du bara ska säga hejdå till stress och hej till glädjen i matlagning.

Ikea har som grund till kampanjen frågat tusentals människor världen över hur deras liv ser ut hemma. Därifrån har de sett vilka förväntningar som stressar dem mest. Exempel på förväntningar och verklighet:

Förväntning ett:
"Sociala medier inspirerar oss och knyter oss närmare varandra."

Verkligheten:
"Förvisso – men de kan också få oss att sätta ribban alldeles för högt och känna oss otillräckliga. 60 procent säger att de får matinspiration från sociala medier."

Förväntning två:
"Vi borde oftare göra bättre, mer hållbara val när det gäller mat."

Verkligheten:
"Det är inte lätt, och oavsett vad vi gör känner vi att vi borde göra mer. I genomsnitt har 15 procent dåligt samvete för att de har för många prylar. 25 procent av de tillfrågade i storstäderna har dåligt samvete över hur mycket mat de slänger."

För kampanjfilmen står Acne.

Arbetsgrupp:
Creative Director: Johan Holmgren
Executive Producer: David Olsson
Art Director: Cecilia Dufils
Copywriter: Markus Bjurman
Creative IKEA: Fredrik Preisler
Creative IKEA: Katie Copeland
Creative Director IKEA: Morten Kjaer
Head of planning IKEA: Morten Lundholm
Project manager IKEA: Mia Malmström
Producer: Fredrik Skoglund
Director: Tompa & Rondo
Director of Photography: Anders Jedenfors
Final Art: Oliver Juan
Production Company: ACNE

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.