Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ikea-företag orsakade Twitter-uppror

Publicerad: 25 juni 2009, 07:37

Brittiska och Ikea-ägda inredningskedjan Habitat använde sig av oroligheterna i Iran för att sälja in en rea. Nu har företaget bett om ursäkt efter uppror bland twittrarna.


Ämnen i artikeln:

TwitterIkea

Habitat är en lite finare version av Ikea och är etablerat i ett flertal europeiska länder. Möbelkedjan ägs även av Ikea.

Och som det moderna företag som Habitat vill vara marknadsför man sig på Twitter. Men företaget gjorde misstaget att spamma på mikrobloggen.

HabitatUK: #MOUSAVI Join the database for free to win a £1000 gift card http://bit.ly/2wPLO (expand) ? Now!!

Så skrev Habitat på Twitter i förra veckan. Genom att använda så kallade ”hashtags”, en form av taggar som filtrerar fram aktuella ämnen på Twitter, har Habitat vräkt ut inlägg om vårkollektioner och tävlingar.

Inte nog med att man spammat, inlägget har gjorts med hashtags för bland annat Iphone, Apple och Mousavi som är en av kandidaterna som förlorade i iranska presidentvalet.

Social Media Today skrev om metoden som en fallstudie i hur man INTE ska använda Twitter. ”Tack vare Twitters snabbhet och transparens kan ett spambeteende snabbt hängas ut”.

Vilket användarna på Twitter har gjort. Habitats anseende har sjunkit betänkligt den senaste veckan. ”Terrible thing to do to a premium brand”, skriver en twittrare till exempel.

När Habitat såg att Twitter-katastrofen var på väg tog man bort alla sina inlägg. Tyvärr, för Habitat, går det att söka inläggen på Twitter trots att de är borttagna.

I går tvingades Habitats presschef Claire Durkin ut på Twitter med en ursäkt som länkades vidare till Social Media Today. Där förklarar hon att Habitat ska be om ursäkt till alla på Twitter som tagit illa upp av spammet. Hon försäkrar också sättet att använda hashtags inte var godkänt av företagsledningen och går mot alla kommunikationspolicys som finns på Habitat.

Samtidigt betonar presschefen att ingen byrå varit inblandad i Twitter-fadäsen.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

TwitterIkea

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.