Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Ikea har letat marknadschef i ett år – pausar rekryteringen

Publicerad: 25 Mars 2019, 13:31

Ikea är mitt uppe i en global omorganisation. Nu väljer Ikea Sverige att pausa rekryteringen av en ny permanent marknadschef som pågått sedan Patrik Nygren-Bonnier lämnade bolaget i april förra året.


Ämnen i artikeln:

ReklamMarknadschefRekryteringIkea

Urbana butikssatsningar, digitala plattformar och slimmade organisationer är tre vägar som Ikea mött omvärldsförändringarna de senaste åren. I höstas annonserade Ikea International en omfattande global omorganisation som innebär att 7500 tjänster försvinner globalt, 650 i Sverige.

Strategin är att spara kostnader för att frigöra kapital till investeringar i nya varuhus, citybutiker, digitalisering och logistik. Sparpaketet är under förhandling och än har inga medarbetare på Ikea:s marknads och kommunikationsenheter tvingats lämna enligt Ikea:s presskontakt Felix Östman.

I april 2018 lämnade Patrik Nygren-Bonnier jobbet som marknadschef på Ikea Sverige för att i stället få motsvarande tjänst på Åhléns (Nygren-Bonnier lämnade varuhuskedjan tidigare i år reds. anm.) Sedan dess har Ikea letat efter en efterträdare. Nu väljer bolaget att pausa rekryteringen i väntan på att den nya organisationen ska vara på plats.

– Vi avvaktar sökandet efter en permanent lösning. Men vi vet inte i dagsläget när omorganisationen är klar. Eftersom det här är en global process vet vi inte exakt hur den nya organisationen kommer se ut säger Felix Östman till Resumé.

I dagsläget är kommunikationschefen Tina Kardum Funnemark tillförordnad marknadschef för Ikea i Sverige.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.