Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ikea-kampanj kritiseras för sexism

Publicerad: 6 september 2016, 06:34

"Kvinnans plats är i hemmet" är budskapet i svenska möbelkedjans kroatiska kampanj, miljonregn över svensk Instagramprofil och Snapchat kan ha hårdvara på gång. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Året runtKenza ZouitenSnapchatAller MediaIkea

Ikea kritiseras för sexism
"Ibland kan dina möbler följa dig i hemmet. På så vis kan du ha allt inom räckhåll. I synnerhet när mamma bestämmer sig för att 'glömma' sina uppgifter i hemmet för en stund". Det är budskapet i en Ikea-kampanj i Kroatien som nu kritiseteras på sociala medier, rapporterar Expressen. På en bild ser man en kvinna som leker med tekniklego vid matbordet medan hennes make står och lagar mat. En annan bild visar en man som lagar mat samtidigt som kvinnan går ner på knä och friar.

–Jag kan inte förstå att ett så stort och känt företag kan göra en så pass sexistisk och diskriminerande kampanj. Jag blev också chockad då Ikea är ett svenskt företag, som förmodas vilja sprida skandinaviska tankar och värderingar som jämställdhet och mänskliga rättigheter, säger Antonia Erent Ondrusek, som har reagerat i sociala medier till Expressen.

Ikea i Kroatien uppger att tanken med kampanjen var att vända på och leka med de könsnormer som finns i samhället.

Miljonregn över Kenza
Bloggaren modeentreprenören Kenza Zouiten redovisar intäkter på 5,1 miljoner kronor i sitt privata aktiebolag Kenza Zouiten AB, en markant förbättring jämfört med föregående år och intäktsrekord för bolaget. Vinsten skrivs till 3,2 miljoner kronor, rapporterar Breakit. Intäkterna i Kenzas medieimperium inkluderar både annonsering på hennes blogg, samt reklaminlägg – så kallade ambassadörstjänster – på Instagram där hon har 1,5 miljoner följare.

Snapchat kan ha hårdvara på gång
Flera förvärv och rekryteringar den senaste tiden har skapat rykten att Snapchat skulle ha någon hårdvara på gång. Spekulationerna lär trappas upp sedan Snapchat nu gått med i den sammanslutning av bolag kallad Bluetooth Special Interest Group, som håller i tyglarna när det gäller utvecklingen av det trådlösa överföringsprotokollet Bluetooth. Det företag som syftar att släppa en enhet med Bluetooth måste vara medlem i gruppen innan man får tillstånd att lansera den, skriver Ubergizmondo.

Oberoende ryskt opinionsinstitut hotas
Det oberoende ryska opinionsinstitutet Levada center hotas nu av stängning. En rysk domstol har fastslagit att centret är en "utländsk agent" sedan det publicerat undersökningar som visar på ett opinionsras för Putinpartiet Det enade Ryssland.
– Det här är en politisk beställning och inget annat, säger Lev Gudkov, direktör för Levada center, till den ryska nättidningen Meduza som citeras i
DN.

Levada center kommer nu att bestrida domen.

Året Runts chefredaktör lämnar
Aller media kommer att skaparett kreativt centrum för sina fyra familjevarumärken Allas, Allers, Hemmets Veckotidning och Året Runt i Malmö. För Året Runt innebär det redaktionen flyttar från Stockholm till Skåne. I samband med flytten väljer Året Runts chefredaktör Eva-Stina Sandstedt att avsluta sin tjänst hos Aller media. – Eva-Stina Sandstedt har varit chefredaktör för Året Runt i snart tio år. Hennes insatser har varit helt avgörande för Året Runts utveckling och fortsatt starka position i branschen. Vi respekterar hennes beslut att stiga av i samband med flytten, men är glada att hon stannar och leder redaktionen tills flytten är genomförd i januari 2017, säger Martin Kroon publicistisk direktör på Aller Media i ett pressmeddelande.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.