Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

IKEA-katalogen digitaliseras – produkterna försvunna från senaste kampanjen

Publicerad: 27 Augusti 2019, 07:46

Danska byrån Hjaltelin Stahl klippte bort de nya produkterna för att uppmärksamma att IKEA-katalogen numera bara finns online.


Ämnen i artikeln:

ReklamAccenture InteractiveIkea

IKEA-katalogen är IKEA:s viktigaste marknadsföringsverktyg och bolaget lägger över hälften av sin årliga marknadsbudget på att ta fram och marknadsföra katalogen.

På många marknader spelar printutgåvan av katalogen fortfarande en stor roll, så stor att IKEA funderar på att ge ut två kataloger om året. På andra marknader, däribland Danmark, testar man nu för första gången det pappersfria livet.

För att uppmärksamma att den danska utgåvan av katalogen faktiskt kommit ut (och att den innehåller en del nya produkter) vände sig Ikea till den Accenture Interactive-ägda byrån Hjaltelin Stahl. Byrån valde att tackla utmaningen genom att ta fram en serie utomhusenheter där de nya produkterna "klippts ut" och endast lämnat efter sig en silhuett. Kunderna uppmärksammas därutöver om att katalogen flyttat online.

– För oss och alla våra kunder i Danmark är det ett stort beslut att helt digitalisera IKEA-katalogen. I 50 år har lanseringen av katalogen markerat det nya affärsåret och det har varit en referenspunkt för anställda, kunder och alla de med intresse för möbeldesign, säger Elefteria Cromliduou, marknadschef på IKEA i Danmark.

Inför årets katalog har IKEA satsat mer på innehåll än tidigare. Förra året gjorde man med hjälp av Acne stora förändringar gällande typografi, layout och design. I arbetet med att ta fram årets katalog har man dock inte jobbat med några externa byråer.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.