Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

IKEA klagar på reklamavbrott i nya reklamfilmen

Publicerad: 3 April 2018, 08:44

Reklamtröttheten är ett faktum. Men det brukar inte vara annonsörer som ger utrymme för missnöjet i sina egna kampanjer.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerÅkestam HolstBaconIKEAReklamfilm

En familj sitter i soffan och kollar på långfilm. Plöstsligt byts spänningen mot skrikiga reklamfilmer. Vi har alla suttit där och irriterat oss på avbrotten.
– Frustrationen över reklamavbrott mitt i en långfilm känner många igen. Just det kan vi inte göra så mycket åt. Men när det gäller att skapa en skön soffhörna för hela familjen kan IKEA hjälpa till; med soffor, belysning, popcornskålar och det mesta som behövs, säger marknadschefen Patrik Nygren-Bonnier i en kommentar till den nya reklamfilmen.

Filmen är en del i IKEA:s reklamkoncept "Där livet händer" som handlar om att skildra vardagslivet och varumärkets roll i det.
– Reklam som är reklamkritisk tillhör just inte vanligheten. Men i IKEAs strävan efter att vara sanna mot hur livet är, kändes det som ett lockande ämne, kommenterar art director Jesper Holst på byrån Åkestam Holst.

Den reklam-dissande reklamfilmen syns nu i i tv och på bio. Regissör är Martin Werner på Bacon och mediebyrå är Carat.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.