Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ikea och Telia missar det centrala – livet är inte en position

Publicerad: 1 mars 2017, 12:53

"Vi gör stora företag små" sa en reklamlegendar en gång. Det var säkert en bra idé redan då, men idag när alla verkar vilja vara larger than life är det fan Buddha-nivå på det citatet", skriver Honestys vd Walter Naeslund.


Ämnen i artikeln:

TeliaReklambyråerHonestyWalter NaeslundIkea

Det är lite nervös stämning i konferensrummet. Det är dags för den obligatoriska presentationsrundan. Hur ska jag beskriva mig själv? Som vd för byrån såklart, men kanske också som ingenjör? Som grundare och entreprenör kanske också? Jag har ju sååå många strängar på min lyra. Och byrån sen. Där vi inte bara är en fullservice-reklambyrå utan också produktionsbolag, specialister på digital strategi. Kanske produktutvecklare också? Och innovatörer såklart. Det där med reklambyrå förresten är ju bara alldeles för smalt för oss. Vi är snarare en 360-graders kommunikationsbyrå och kanske till och med affärsutvecklingskonsulter. Allting kommunicerar! Det fick vi lära oss på Berghs.

Jag sitter som en fluga på väggen i ett annat konferensrum och tjuvlyssnar: "Vi är något mycket större än bara ett tvålföretag. Tvål använder man ju varje dag. Före frukosten, mellan hundpromenaderna, efter träningen. Till och med våra barn använder vi tvål på. Och barnen, de är ju livet. Vi är livet. 'För hela ditt Palmoliv'! Hur låter det? Grymt att vi kan ta ett större grepp! Är domänen ledig"?

Okej det där med tvålföretaget hittade jag på, men det är typ så det låter tänker jag mig.

När fick vi för oss att strategi handlar om att abstrahera? Låt oss ta några exempel från våra allra modernaste reklamkoncept: "Där livet händer", "Rum för hela livet", "Här har du ditt liv", "Because life happens". Jag vågar knappt titta i min egen portfolio eftersom jag säkert gjort mig skyldig till sån här varumärkesmegalomani också vid något tillfälle. Det är smärtsamt att välja bort och varken människor eller varumärkesstrateger gillar smärta. Men faktum kvarstår att när några av våra största varumärken som bearbetats av några av våra främsta varumärkesexperter enligt seniorstrategtaxa landar på de här lösningarna missar de en hyfsat central parameter – nämligen positionering.

För om du sätter dig i konsumentens skor så är livet allt de har. Det är hela kakan. Hela deras uppfattning om verkligheten. Och om du påstår att du är hela kakan då har du ingen position i deras kaka och då är du ingenting.

Reklamlegendaren Martin Gumpert sa en gång en av de klokaste sakerna jag hört i reklamsammanhang: "Vi gör stora företag små". Det var säkert en bra idé redan då, men idag när alla verkar vilja vara larger than life är det fan Buddha-nivå på det citatet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.