Reklam
Ikea planterar känslomässigt budskap i ny kampanj
Publicerad: 9 maj 2018, 13:17
Foto: Youtube, Ikea UAE
Kedjan vill belysa vad som händer med en växt när den utsätts för negativa respektive positiva kommentarer.
AH
Alex Hartelius
I samarbete med byrån Memac Ogilvy Dubai har Ikea i Förenade Arabemiraten tagit fram en kampanjfilm som ska visa hur växter reagerar på olika kommentarer. I filmen placerar de två plantor bredvid varandra, där den ena plantan får utstå verbal mobbing och den andra uppmuntras.
Plantan som utsattes för mobbing fick höra kommentarer som: "Du är inte ens grön" och "du ser rutten ut". 30 dagar efter planterna ställts upp kan man se att växten som utsatts för taskiga kommentarer har vissnat och den uppmuntrade växer som aldrig förr.
Adweek uppger dock att flera personer är skeptiska till om experimentet verkligen skildrar sanningen. En arbetare på Memac Ogilvy Dubai som Adweek varit i kontakt med hävdar dock att experimentet gått rätt till.
Kampanjfilmen kan ses här: