Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

IKEA:s hyllade blixtkampanj på försäljningen av världens dyraste tavla

Publicerad: 21 November 2017, 07:13

Acne och IKEA passar på att göra humor av faktumet att man kan köpa 15 miljoner Billy-bokyllor för en Da Vinci-tavla. Blixtkampanjen hyllas stort på sociala medier.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerBlixtkampanjAcneIKEAReklam

I våras drev IKEA med de hutlösa priserna på Balenciaga väskor, som i hög grad påminde om IKEA-kassen. Nu fortsätter möbelvaruhuset med sina lekfulla svar på väldigt dyra saker. Den här gången tar kampanjen upp försäljningen av Leonardo da Vinci's Salvatore Mundi tavla som såldes i förra veckan för hisnande 450 miljoner dollar.

I går gick kampanjen från IKEA ut i sociala medier, framtagen av Acne tillsammans med möbeljättens Creative Hub där man uppmärksammar ramen Viserum till en kostnad av 9,99 dollar med budskapet:

"När du lägger 450 miljoner dollar på en tavla, men inte gillar ramen"

Man passar också på att driva med priset i pressmeddelandet där IKEA noterar att man kan köpa 15 miljoner exemplar av bokhyllan Billy för priset av tavlan Salvatore Mundi.

Kampanjen har fått stor spridning i sociala medier världen över.

Arbetsgrupp
Agency: Ikea Creative Hub / Acne
Client: Ikea
Creative Director Ikea Creative Hub: Morten Kjær
Creative Director Acne: Johan Bello
Creatives Acne: Tiago Pinho, Isaac Bonnier, Joel Lindblad
Producer Acne: Maria Widemar
Producer Acne: Niclas Bergström
Project Leader Acne: Lovisa Friman Bendz
Photographer Acne: Anders Kylberg
Social media manager Acne: Rebecka Hoffmann
Assignment Leader Ikea Creative Hub: Louice Alvarsson
Client Ikea: Jeroen Hubert, Jovana Basrak Keric, Sanne Esseveld

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.