Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 4 maj 2017, 12:34
IKEA döpte om sina produkter efter vanliga Google-sökningar. För den fyndiga idén belönas de med ett Guldägg i Direkt-kategorin.
"Min sambo snarkar", "hon vill inte kramas" och "min son spelar för mycket".
Känner du igen sökningarna på Google? IKEA valde att döpa om 100 av sina produkter efter vanliga familjerelationsproblemen som folk söker lösningar på. Det enkla men smarta greppet hyllades av många, och nu vinner det alltså i Direkt.
LÄS MER: Därför döper Ikea prylar efter våra Googlesökningar
Juryns motivering:
"Förr i tiden rådfrågade man en vän. I dag är internet vännen vi vänder oss till när vi behöver en lösning på ett problem. Som kan ge svar på hur du hanterar din snarkande partner eller hur du får distansrelationen att fungera. Och vem är bäst lämpad att lösa ditt problem om inte ett varumärke som finns där livet händer? Årets Guldägg i kategori Direkt går till Åkestam Holst och IKEA för IKEA Retail Therapy".
Tre bidrag belönas med Silverägg i kategorin. Desa är #snackaomhat av Garbergs Malmö för Landskrona Stad, "Dark offer" av DDB för Daidalos och INGO:s The Swedish Number.
Fredrik Thambert