Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

IKEA uppmanar tittarna att klicka bort reklamen i ny "poänglös" kampanj

Publicerad: 31 oktober 2017, 08:51

Foto: Faksimil

I en rad nya, och långa, kampanjfilmer under IKEA:s koncept "Där livet händer" uppmanas tittarna att skippa reklamen av en diskande tonåring, grabbar som bryter arm och ett hånglande par.


Ämnen i artikeln:

IKEAMartin WernerReklam

Den gyllene regeln för pre-roll kampanjer på YouTube är att få tittaren att stanna kvar efter de inledande fem sekunderna, då de kan välja att klicka bort reklamen. I en ny rad filmer från IKEA och ÅkestamHolst får tittarna följa en serie meningslösa händelser där huvudkaraktärerna istället uppmanar tittaren att skippa reklamfilmen. Här finns inget att se.

I ett av uttagen får vi i realtid följa en tonåring som står och diskar, i ett annat en armbrytartävling mellan ett gäng grabbar på avstannad hemmafest. Filmerna, regisserade av Martin Werner, är 3-7 minuter långa.

Kampanjen är nästa steg i konceptet "Där livet händer" där IKEA försöker spegla vardagliga situationer i vanliga människors liv.

De är inte alltid så spännande, precis som livet.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

IKEAMartin WernerReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.