Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

IKEA vill bredda bilden av hur ett julfirande ska se ut

Publicerad: 31 Oktober 2018, 09:07

Under ett politiskt oroligt år vill IKEA på den amerikanska marknaden visa att julfirandet fortfarande handlar om enighet och kärlek till familj och vänner.


Ämnen i artikeln:

IKEAReklam

Med ett varumärke så brett som IKEA:s är det många livsstilar som ska få plats även i kommunikationen. I det hyllade konceptet "Där livet händer" har man valt att fokusera på den ständiga närvaro som IKEA:s produkter har i de flesta hem, och att de finns där i både tuffa och glädjerika tider.

På den amerikanska marknaden håller man just nu på att lansera de första julkampanjerna, framtagna av Ogilvy. I filmen "Maybes" fortsätter man det breda anslaget och visar att det inte bara finns ett sätt att fira jul, och att man heller inte kan göra något fel i sitt julfirande.

– Oavsett hur vi väljer att fira jul enas vi genom vår närhet till nära och kära. IKEA vet hur viktigt det är för våra kunder att ha ett trevligt hem, och att det är speciellt viktigt under julen. Med "Maybes" vill vi ta bort lite av pressen kring det "perfekta julfirandet" och visa att det handlar om att göra det på ett sätt som känns bra för just dig, säger Christine Whitehawk, kommunikationschef på IKEA US.

– Det känns bra att kunna berätta en positiv och enande historia under ett år som varit långtifrån just det, säger Della Mathew, creative director på Ogilvy Group.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

IKEAReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.