Reklam
Ikea:s alternativa lösning för att visa sin plats i kundernas liv - i Indien
Publicerad: 16 oktober 2018, 12:51
Att konceptet "där livet händer har blivit en succé" för Ikea i Sverige har ingen missat. I Indien har möbeljätten hittat en annan väg att stärka det emotionella värdet i kundernas relation till varumärket – med talande produkter.
Med Åkestam Holst har Ikea i Sverige lyckats dramatisera vilken funktion varumärket och dess produkter fyller i folks vardagsliv med "där livet hänser". I Indien har byrån Dentsu Impact skapat ett koncept som tydligt särskiljer sig från det nordiska.
I en reklamfilm som publicerades för några veckor sedan har man injicerat personlighet i bokhyllor, lampor och forvaringsboxar genom att låta dem prata – med olika röster om olika typer av vardaglig kamp. Syftet är att differentiera produkterna från konkurrenter i kategorin.
Ulf Smedberg, country marketing manager, Ikea India säger till The Drum att kampanjen har mött positiva reaktioner och att konsumenten blivit överraskad samtidigt som filmerna lirar med varumärket.
– På Ikea såg vi tidigt behovet av att hitta en känslomässig koppling med konsumenterna och deras framtida relation med vårt utbud. För att avdramatisera och göra delar av vårt utbud mer attraktiva och inspirera skapade vi en ny kampanj fär vi förmänskliga produkterna och ge dem en röst.