Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ikeas bjällerklang – en viral succé

Publicerad: 4 december 2012, 15:08

Ikeas film slog rekord i antal delningar på Facebook.

För en dryg vecka sen spelade Forsman & Bodenfors Inhouse in en film på Drottninggatan där bjällerklang spelas på produkter från Ikea. Filmen har fått stort genomslag i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

IKEAHard HatForsman & Bodenfors

Det var under en grå höstdag i slutet av november som fotgängarna på Drottninggatan fick uppleva bjällerklang. Med kocken Tareq Taylor i spetsen drog Ikeas igång sin kampanj inför årets julbord.

Ackompanjerade av 130 elever från Fryshuset spelade slagverksgruppen Komodo den klassiska juldängan med produkter från Ikea som instrument. Bakom filmen stod Forsman & Bodenfors Inhouse och Calle Schulmans produktionsbolag Hard Hat Media.

– Vi ville göra något roligt och lite oväntat i kampanjen för årets julbord. När vi träffade Tareq i höstas småpratade vi lite och kom på att han varit gammal trummis. Vi kände direkt att vi måste göra något på det, sade Niklas Arvidsson, kreatör på Forsman & Bodenfors Inhouse i ett pressmeddelande då.

Kampanjen har skapat starka avtryck i sociala medier bland annat har man lyckats slå rekordet i antal delningar på IKEA:s Facebooksida, med 5931 delningar.

Noterbart är att den senaste reklamfilmen som Ikea lade ut på Facebook i dag har 268 delningar.

En användare som har delat länkar skriver: "Man ska inte sprida reklam men kunde inte låta bli i det här fallet".

Enligt statistik från Facebook har den första filmen som lades ut den 22 november i nuläget en total räckvidd till 640 000 Facebook-användare varav ca 226 000 är virala, vilket betyder att privata användare aktivt delat, gillat eller kommenterat filmen.

Succén har fått Ikea att lägga ut "Bakom kulisserna"-film. Hela den ursprungliga tanken med kampanjen är att julbord är något man äter tillsammans, en upplevelse man delar. Samma sak kan det vara med musik.

Utöver filmerna har Forsman & Bodenfors Inhouse även gjort varuhuskommunikation, radiospot, annonser, kampanjsite på Ikea.se med mera.

Nu låter Ikea och Forsman & Bodenfors Inhouse alla ta del av bakgrunden till den virala succén och se hur Komodo tillsammans med Fryshuset gjorde Forsman & Bodenfors Inhouse idé till verklighet.

Se "Bakom kulisserna"-filmerna nedan:

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.