Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ikeas briljanta showroom visar vardagslivet i krigets skugga

Publicerad: 8 november 2016, 07:17

Norrmän som besökte en Ikea nyligen möttes av något helt annat än värmeljus, diskborstar och stilrena möbler. Mitt i shoppingmeckat visades hur verkligheten för syriska familjer under inbördeskriget kan se ut.


Hur förklarar man en katastrof som sker på behörigt avstånd? En insamlingskampanj från Röda Korset som gjordes av byrån POL på ett Ikea-varuhus, är ett exempel på hur det kan gå till.

De kunder som besökte Ikeas norska flaggskeppsbutik Slependen i slutet av oktober för att shoppa värmeljus och bokhyllor möttes av något annat än de väntat sig i ett av showroomen. Istället för sval skandinavisk inredning vandrade de rakt in i en replika av ett riktigt syriskt hem från Damaskus på 25 kvadratmeter där nio människor bor, komplett med enkla väggar och mycket enkel inredning.

– Att placera ett syriskt hem bredvid alla skandinaviska hem var såklart modigt av butiken, men det gjorde det tydligare än någon tv-reklam hur viktigt det är att donera och hjälpa, säger POL:s ad Snorre Martinsen till Adweek.

I rummet visar prislappar och affischer hur en typisk syrisk familjs vedermödor kan se ut under inbördeskriget, med bristen på mat, medicin och rent vatten. Prislapparna fungerade även som donationsblanketter, eftersom rummet var en insamlingskampanj för Röda Korset, gjord av reklambyrån POL. Kampanjen pågick från 17 till 31 oktober och fick enligt Adweek 40 000 besök i veckan. Totalt, för hela den årliga norska insamlingskampanjen TV-aksjonen, samlades 22 miljoner euro in.

Rana, och barnen som bor i lägenheten i Damaskus.

– Det hade varit enklare att bara sätta upp affischer, men det hade inte känts likadant. Människor som har flytt krig har sagt till oss: 'Det är så här det känns. Jag minns det här', säger Snorre Martinsen.


Se kampanjvideon här:

Björn Wallenberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.