Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 29 november 2018, 17:17
Ikeas och Acnes svar på Balenciagas svindyra väska var en av årets mest uppmärksammade kampanjer förra året och generade över 100 miljoner i förtjänad media. Nu vinner kampanjen 100-watt i kategorin Internationellt.
Ni lär känna till den vid det här laget – Ikeas träffsäkra svar på 2017 års lansering av Balenciaga-väskan Carry Shopper (som kostar 18 800 kronor mot FRAKTA:s 5 kronor). Blixtkampanjen "The Original" lanserades redan i maj förra året, men har kammat hem internationella reklamtävlingar sedan dess (över 30 vinster sedan lanseringen bland annat i Eurobest och D&AD).
Det enkla svaret att i en post lägga lyxmärkets dyrgrip sida vid sida med möbeljättens karaktäristiska blå påse med Ikea-kompatibla instruktioner kring hur du skiljer originalet från kopian har genererat över 1 miljard impressions och 10,8 miljoner dollar i förtjänad media. Ett enormt engagemang där kampanjen fortfarande skapar reaktioner på sociala medier – nära 18 månader efter lanseringen.
Nu vinner kampanjen 100-watt i kategorin Internationellt med motiveringen:
"Med den kanske minst uppskattade produkten, den prassliga blåa påsen, som symbol, visar man vad IKEA är som de flesta andra inte är: Demokratisk design. Och genom att vara lite snabbfotade skapar man nåt som är kaxigt, roligt, modigt och inte minst – rätt i tiden."
Övriga vinnare i kategorin:
75 watt: Klarna och Nord DDB – Smoooth 2017
50 watt: Reportrar utan gränser och Åkestam Holst – "Billboards Beyond borders"