Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ikeas jättesnackis vinner i internationellt

Publicerad: 29 November 2018, 17:17

Ikeas och Acnes svar på Balenciagas svindyra väska var en av årets mest uppmärksammade kampanjer förra året och generade över 100 miljoner i förtjänad media. Nu vinner kampanjen 100-watt i kategorin Internationellt.


Ämnen i artikeln:

Acne100-wattarenReklamIkea

Ni lär känna till den vid det här laget – Ikeas träffsäkra svar på 2017 års lansering av Balenciaga-väskan Carry Shopper (som kostar 18 800 kronor mot FRAKTA:s 5 kronor). Blixtkampanjen "The Original" lanserades redan i maj förra året, men har kammat hem internationella reklamtävlingar sedan dess (över 30 vinster sedan lanseringen bland annat i Eurobest och D&AD).

Det enkla svaret att i en post lägga lyxmärkets dyrgrip sida vid sida med möbeljättens karaktäristiska blå påse med Ikea-kompatibla instruktioner kring hur du skiljer originalet från kopian har genererat över 1 miljard impressions och 10,8 miljoner dollar i förtjänad media. Ett enormt engagemang där kampanjen fortfarande skapar reaktioner på sociala medier – nära 18 månader efter lanseringen.

Nu vinner kampanjen 100-watt i kategorin Internationellt med motiveringen:

"Med den kanske minst uppskattade produkten, den prassliga blåa påsen, som symbol, visar man vad IKEA är som de flesta andra inte är: Demokratisk design. Och genom att vara lite snabbfotade skapar man nåt som är kaxigt, roligt, modigt och inte minst – rätt i tiden."

Övriga vinnare i kategorin:

75 watt: Klarna och Nord DDB – Smoooth 2017

50 watt: Reportrar utan gränser och Åkestam Holst – "Billboards Beyond borders"

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Acne100-wattarenReklamIkea

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.