Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ikeas nya drag – säljer Obamas möbel begagnat

Publicerad: 2 Oktober 2018, 10:27

Foto: Pressbild

Kampanjen har gjort succé internationellt och toppar Adage topp 20-lista.


Ämnen i artikeln:

Barack ObamaSMFBReklamKampanjIkea

Förra året låg reklambyrån SMFB i Oslo bakom Ikeas hyllade Game of Thrones-kampanj, som togs fram när det uppdagades att vissa av kostymerna till The Nights Watch i HBO:s succéserie Game of Thrones är gjorda av mattor från Ikea.

Nu har samma byrå tagit fram en ny succékampanj som sopar mattan med konkurrenterna och toppar Adage topp 20-lista. Men istället för en fiktiv karaktär i Game of Thrones är det istället en livs levande ex-president vid namn Barack Obama som används i kampanjen.

Tanken föddes när Barack Obama skulle sitta i en Landskrona-stol från Ikea under Oslo Business Forum. Kreativiteten flödade och tankeverksamheten mynnade ut i en unik kampanj. Ikeas utställningsmöbler ställs nämligen vanligtvis i fyndavdelningen med ett nedsatt pris – och varför ändra på det bara för att en före detta president suttit i den?

– Många skulle nog ha tänkt att denna stolen borde lottas ut eller säljas till ett högre pris, bara därför att Obama suttit i den. Men Ikea är ju en märkesvara som inte gör skillnad på människor, och då skulle det var lite märkligt att göra en stor grej utifrån en president, säger Pia Ølstad, kreatör i SMFB, i en kommentar.

Kampanjen dokumenterades av Ikea själva på Insta-stories. Precis som alla andra möbler i fyndavdelningen fanns en lapp med förklaring om det nedsatta priset.

"Denne stolen er brukt – av Barack Obama da han besøkte Oslo 26. september i år."

Den som vill lägga beslag på stolen får dock se sig besegrad. Stolen köptes av en lärare på Bogstad Skola i Oslo, som ska placera den i skolbiblioteket för att inspirera eleverna till att drömma stora drömmar.

Arbetsgrupp:

SMFB:
Linus Hjellström, kreatör
Pia Ølstad, kreatör
Alexander Gjersøe, kreatör
Hans Magne Ekre, kreatör
Hanne Danielsen, content manager
Kristian Kristiansen, konsulent
Silje Hvideberg Tobiassen, prosjektledere
Daniel Blaker, designer
Klas Appelgren, motion graphics

IKEA:
Anja Fjellmann
Tobias Lien
Stine Odland
Tonje Bjørnerem

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.