Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Ikeas vardagskänsla ger Åkestam Holst Guldägg

Publicerad: 19 April 2018, 11:55

Ur en av Ikeas reklamfilmer.

Foto: Kampanjfilm

Åkestam Holsts framgångar med Ikea fortsätter. Juryn prisar nu konceptet ”Där livet händer” i kategorin integrerat.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerÅkestam HolstDär livet händerIkea

Åkestam Holst har under hela 2017 imponerat med sitt kommunikationskoncept ”Där livet händer” för Ikea. Bland de senaste annonserna ser vi copy-tunga ”Glid inte isär”, utomhuskampanjen ”Ihop eller isär” och innovationsrika ”Pee ad”.

Alla har vunnit i Resumés tävling Månadens kampanj. Konceptet har även fått 100Wattaren för sin effektivitet.

Konceptet ”Där livet händer” lanserades för drygt ett och ett halvt år sedan. Det var då Ikea återvände till Ingvar Kamprads ursprungliga vision om "En bättre vardag för de många människorna". Med lyckad effekt. Nu prisas det samlade konceptet i Guldäggets kategori integrerat.

Motiveringen lyder:
”Det är få varumärken som får umgås med oss konsumenter under hela våra liv; få som helt enkelt klarar av att vara relevanta under livets alla faser. Men när ett varumärke varsamt och insiktsfullt lyckas fånga, spegla, förstå och sympatisera med alla livets alla upp- och nedgångar skapas också en äkta relation, en varaktig relation; en relation som kan vara hela livet - där livet händer. Grattis IKEA!”

Silveräggen går till Nord DDB Stockholm för sin identitet för Klarna, Åkestam Holst för ”Motrörelsen” för Norrlands Guld/Spendrups samt Forsman & Bodenfors för ”Stämmer allt du fått lära dig om mjölk?” för Oatly.

Här är en av Ikeas reklamfilmer från 2017:

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.